خلاصه ماشینی:
"] مشهور است که این آیه در حق امام علی ابن ابی طالب(ع)است وگفته میشود:بسیاری از مفسران اهل سنت نیز چنین نظری را پذیرفتهاند.
اندیشه شیعهنیز به دو طریق متفاوت و مرتبط،به این آیه و مشروعیت امامت امامانشیعه استناد نموده است:یکی استدلال عقلی است که در واقع از نتایجالتزام به قاعده لطف است؛و دیگر دلایل نقلی شیعه.
منطق شیعه وجوب مودت و اطاعت از اهل بیت(ع)را هرگز منحصر بهمعاصران یا بازماندگان بلافصل پیامبر(ص)نمیداند،بلکه چنین میاندیشد کهخطاب آیه بهگونهای است که همۀ مسلمانان در همه زمان را شامل میشود.
در این هنگام،قوم پیامبر به خنده و تسمخربرخاستند و در حالیکه پراکنده میشدند،روبه ابو طالب میگفتند«[محمد]»تو را دستور داده تا از پسرت اطاعت کنی!»17 اندیشۀ شیعه با استناد به حدیث فوق،بر آن است که رسول خدا(ص)ازابتدای بعثت خود،علی(ع)را در برادر،وزیر و خلیفه خود تعیین نمودهاست و در دوران حیات پیامبر نیز هیچ سخن و نشانهای دلیل بر نقض و نفیاین وصیت وجود ندارد.
حدیث غدیر مستلزم دو نکته اساسی در تاریخ تفکر سیاسی اسلام است:نخست اثبات جانشینی علی(ع)بعد از وفات رسول خدا و دوم،انتقاد شدیدو اعلام موضع صریح پیامبر(ص)در برابر کسانی که با دشمنی خود،موجبعزلت علی(ع)بعد از وفات پیامبر(ع)شدند و براساس استدلال شیعه،حقوقمسلمانان در رابطه با ولایت علی(ع)را عصب نمودند.
بعد از حادثه غدیر خم و سخنان پیامبر(ص)درخصوصامامت علی(ع)و آینده جامعه و دولت اسلامی،این آیه نازل شد که{/الیوماکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا/}(مائده3)گفته میشود:حضرت رسول گفت:الله اکبر بر اکمال دین و اتمام نعمتو رضایت خدایم بر رسالت من و به ولایت علی بن ابی طالب!"