خلاصه ماشینی:
"حال آیا میتوان گفت که وصف«اسلامی بودن»که با این مفهوم ادغامشده و به عنوان ایدئولوژی آن مطرح است،حاوی اصول و موازین ثابتی استکه برای اجرا هم هم نازل شدهاند و آراء و اندیشههای مردم نیز در مقابل آنفاقد ارزش و اعتبار است؟چرا که اسلام با دستورات اجتماعی و عمومیلازم الاجرا جامعه را به یک سو میخواند و از هر راه دیگری که موجب تفرقه وپراکندگی است برحذر میدارد{/و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لا تتبعواالسبیل...
مقصود این نیست که شکل و قالب این نظامجمهوری،به عنوان یک تشریع کاتب دینی در شریعت عرضه شده است بلکههمان طور که قالب جمهوریت متناسب با شرایط امروز زندگی به عنوان بهترینشیوه برای تصمیمگیری و اداره امور کشور و اجرای اهداف و احکام اجتماعیانتخاب شده است بنابراین منظور از اسلامی بودن نظام این است که تنظیم وتدوین همه اجزای آن بهطور روشن و قابل دفاع مبتنی بر مبانی تفکر اسلامیباشد.
قش و مشارکت مردم در حکومت اسلامی تا آنجا که مردم مربوط میشود،امت اسلامی حق تعیین سرنوشت خود&%04118AHZG041G% را در چارچوب احکام و اهداف شریعت دارد و برای ساختن چنین سرنوشتیبه آنان واجب است که حاکمان صالح و عالم را برگزینند و با ایشان بیعتکنند بنابراین رأی مردم و تشخیص آنها در چارچوب تعالیم و اهداف شرع،جهت احقاق حقوق و اجرای عدالت و احکام اسلامی ارزش بسیاری داردچون تا مردم کسی را واجد صلاحیت ندانند وظیفه ندارند که با او بیعت کنند واز وی اطاعت نمایند."