خلاصه ماشینی:
"سینمای ایران در تمام اشکال خودش،چه سینمایروشنفکرانه و چه سینمای عامهپسند با بازاری چنین وضعیداشت،اگرچه میتوان گفت که همین سینما از فرهنایرانی،بنا به ضرورت شخصیتپردازی در فیلمها،استفادهمیکرد؛مثلا«علی بیغم»را میدیدید؛همان موجود رندیکه متشرع نبود و گاهی هم سر به خمره میزد و به کابارههامیرفت،اما درعینحال برای خود ارزشهای اخلاقی وشرافت هم قائل بود که اتفاقا ریشه آن در تربیت سنتی او بودکه ارتباطی معنوی با ارزشهای جامعه داشت.
اینماجرا به پرسش آقای حبیبی از رئیس جمهور وقت آن زمان منجر شد که تکلیفچیست؟آیا باید فیلمهای خارجی وارد کنیم؟ضوابط نمایش فیلمهای داخلی وخارجی چیست؟دولت انقلابی چگونه باید در کار سینما دخالت کنند؟بعد ازچند روز سینماها دوباره باز شدند و سمیناری در این باره تشکیل شد وحجت الاسلام صادقی اردستانی به عنوان نماینده حوزه و رئیس کمیسیون بازبینیدر اداره کل امور سینمایی حضور پیدا کردند که خیلی مؤثر افتاد.
اتفاق جالب در سینمای پس از انقلاب این است که ناگهان تفکر جوانانقلابی،که حالا زیر پوشش سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته بود و تحت تأثیرالگوهای ایدئولوژیک قبل از انقلاب اما در شکل اسلامی آن بود،در حوزه اندیشهو هنر اسلامی جریانی را به وجود آوردند تا به قول خودشان«سینمای اسلامی»بسازند.
در تاریخ 12 فروردین مرداد 1358 برای انتخاب خبرگان جهت تدوین برنامهاداره نظام انتخابات عمومی در سراسر کشور انجام گرفت و در این انتخاباتهمۀ مردم و اکثر گروهها و جریانهای مختلف سیاسی کشور شرکت نمودند وخبرگان ملت با ترکیبی به شرح زیر تشکیل گردید ن الف ن اسلامشناسان و فقها و علمای مورد علاقه و اعتماد مردم که در جریانانقلاب نقشی داشتند و تخصصشان در زمینۀ مکتب و مسائل اسلامی بود."