خلاصه ماشینی:
"متفکر شهید(ره)درابتدا،تمرکز خویش را بر روی عواملی که از سویصالحی نجفآبادی بهعنوان اهداف قیام امام(ع)مطرح شده استجلب میکند،وی مینویسد:«یکی از اشتباهاتی که نویسنده کتابشهید جاوید در اینجا کرده است،به نظر من این است که برای عاملدعوت مردم کوفه ارزش بیش از حد قائل شده است گویی خیال کردهاست که عامل اساسی و اصلی این است.
بسیار خوب راه برگشت نداشت ولی چرا در شب عاشورا بعد ازآنکه به اصحابش فرمود:من بیعتم را از شما برداشتم و آنها گفتند:خیر،ما دست از دامن شما برنمیداریم،نگفت:اصلا ماندن شمادر اینجا حرام است،برایاینکه آنها میخواهند مرا بکشند،به شماکاری ندارند،اگر بمانید خونتان بیجهت ریخته میشود و این حراماست؟چرا امام حسین نگفت واجب است بروید؟بلکه وقتی آنهاپایداریشان را اعلام کردند،امام حسین آنان را فوق العاده تأیید کردو از آنوقت بود که رازهایی که قبلا به آنها نمیگفت،به آنان گفت،در شب عاشورا که مطلب قطعی است،حبیب بن مظاهر را میفرستددر میان بنی اسد که اگر باز هم میشود،عدهای را بیاورد.
اینجا ممکن است کسی گمان کند که عامل اصلی در این جریان اینبود که امام میخواست زمام امور را به دست بگیرد،دو جریان دیگریعنی امتناع از بیعت و اعتراض و انتقاد بهنام امر به معروف و نهی ازمنکر مقدمه این کار بود.
امااعلام انصراف امام فقط انصراف از رفتن به کوفه است نه از امتناع ازبیعت و نه از اعتراض و انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر برخلافعقیده آقای صالحی،ترک بیعت و اقدام به اعتراض را هم میدانست وبه اثر این اعتراض خویش هم واقع بود."