خلاصه ماشینی:
"تا قبل از انقلاب اسلامی اگرکسی از حکومت دینی و مردمسالاری مبتنی برشریعت و رابطه تکامیل دین و سیاست،سخنمیگفت تعجب همگان را برمیانگیخت و اینسؤال مطرح میشد که آیا در عصر هژمونیتکنولوژی و سلطه نظریه لیبرال دموکراسی طرحاینگونه نظریات با واقعیت مطابقیت دارد یاخیر؟اما تجلی حکومت دینی در نظریه ولایتفقیه این آرمانها را به واقعیت تبدیل نمود واساس سکولاریزم را زیر سؤال برد.
ب:نظریه شیعهو امامیه؛شیعیان با طرح نظریه امامت میگویندکه بعد از پیامبر امام علی(ع)و فرزندان ایشان به(به تصویر صفحه مراجعه شود)نصب خاص،جانشین حضرت رسول اکرم(ص)هستند و این بحث مفصل بر پایه آیات و روایاتبه اثبات رسیده است.
اصولا سه وظیفه مهم برایفقیه در دوره غیبت تصور شده است:1-افتاء:یعنی فتوا دادن برای عامه مردم در احکام دین 2-قضا:به عبارت اخری رفع دعاوی و مرافعاتمردم 3-ولایت:سرپرستی و اداره جامعه16که صاحب جواهر در مورد سوم میفرماید:«هذاحکم اساطین المذاهب»17این حکم بزرگاندین است.
د:محقق کرکی:ایشان از فقهای عصرصفوی است و برای اثبات ولایت فقیه بهروایت مقبوله عمر بن حنظله تمسک میکند،محقق کرکی معتقد بود فقیه نائب عام امام زماناست و همو بود که برای اولین بار به طور جدینظریه حکومت و دولت را در فقه شیعه مطرح&%04510AHZG045G% ولایت فقیهو نظام سیاسی اسلام حسین جوان آراسته کرد26 ه:مقدس اردبیلی:وی فقیه را قائم مقامامام معصوم میداند و میگوید به دلیل اجماع وروایات آنچه برای امام جایز است برای فقیه همجایز است27."