خلاصه ماشینی:
"قول به آغاز علم با توصیف وجود و نه تعریف معرفتیسبب میشود بر این پایه دنیوی شدن را عبارت از فرآیندتفکیکپذیری خرده نظامهای مختلف نظام اجتماعی خصوصافرهنگ،جامعه،سیاست و انتقاد از سلطه نهادها و نمادهای دینیدانسته و البته از مبادله دستاوردهای کارکردی این خرده نظامهابا دین هم سخن به میان آوریم.
شایان ذکراست که در این شرایط دین و سیاست نه ادغام شده و نه تخاصمبا یکدیگر تن میدهند؛بلکه در محدودههای ساختی خود بهتبادل دستاوردهای کارکردی با هم پرداخته و از این رهگذر بهپایداری نظام اجتماعی میانجامد عقلانیت پویش این فرایند کهاز ضرورت تولید تخصصی در بخش اقتصاد در گذشته و به توفیقخردمندان سیاسی پیوسته و با گذر از یگانگیهای اجتماعی تاسرمنزل واقعیت نمادی تکثرگرائی در آگاهی کنشگران جامعهپیش میرود به لاجرم زمینه توسعه تطوری جامعه نوین را باظرفیتهای لایتناهی مواجهه میسازد که به عنوان مثالشخصیت و سیاست را در حلقه واسط دیوان سالاری به حقاعمال سلطه در حد ایدئولوژی پیشبرد اهداف مورد اجماع خردهنظامهای اجتماعی فرامیخواند."