خلاصه ماشینی:
"برای سکولاریسم،تعریفهای متعددی ارائه شده استکه برخی ناظر به بعد فکری است؛نظیر آنکه گفته شود:سکولاریسم نظام عقلانی است که در آن،روابط میان افراد،گروهها و دولت بر مبنای عقل تنظیم میگردد.
این امر،دیر یا زود،مردم را متوجه انحرافاتیمیساخت که به نام دین،از سوی کلیسا عرضه میشد و منجربه عصیان و شورش همگانی،یا در جهت بازگشت به ارزشها،وحاکمیت دین واقعی،که در اسلام متجلی شده بود میکرد،و یا بهانکار غیب و الوهیت و آن چه انتساب به کلیسا داشت،میشد.
رنسانس در حقیقت،به معنای طرد کلیسا و فراموشی واقعیتالهی و دینی است که در قرن چهاردهم،نخست در ایتالیا و سپسدر سراسر اروپا یا احیای فرهنگ رومی-یونانی زمینههای آن مهیاشد.
از پیامدهای این حرکت،درگیریفرقههای مذهبی بود که موجب از بین رفتن قداست دین وزمینهسازی برای سکولاریسم شد.
گرچه درابتدا کلیسا مقاومتهای بسیاری کرد،اما در نهایت،شکستخورد و عکسالعملهای مختلفی را از خود نشان داد که ازجمله آنها جدایی دین از علم بود.
ماکیاول،از پیشتازان سنت ستیزی،دولترا پدیدهای طبیعی که هیچ تعلقی به ماورای طبیعت ندارد،میشمارد و تنها نقشی که برای دین قائل است،آن است کهدین را به مثابهی ابزاری در دست حکمران میداند تا برای تحققاهداف خود از آن استفاده کنند.
ب)سکولاریسم و جهان اسلام در عصر جدید فرهنگ جدید غرب،پس از شکلگیری و همراه باسیطرهی اقتصادی و زرق و برق تمدنش،مشرق زمین را موردهجوم خود قرار داد.
ادیان ساختگی،اقلیتهای مذهبی و تشکلهایی نظیراحزاب،انجمنها و از جمله،فراماسونرها از دیگر مجاریو عوامل نفوذ فرهنگ غرب بودند در کشورهای عربی،اقلیتهای مسیحی،پیشگامان پذیرش و تبلیغ سکولاریسمبه شمار میروند."