خلاصه ماشینی:
"هنگامی که امر به انذار خویشان و دعوت علنی نازل شد،امر بهمدرا و رفق و محبت با مومنان نیز در کنار انذار نازل گردید:{/«و انذر عشیرتک الاقربین و اخفض جناحک لمن اتبعکمن المومنین»/}23 در اینجا اصل عدم مداهنه و سازش در برابر شرکت خویشان بااصل محبت و رفق و مدارا نسبت به کسانی که از آن حضرت پیرویکردند جمع شده است یعنی ایجاد تحول در جامعه و سیر دادنآدمیان از ساحت دنیا به ساحت حق،دوست و بیگانه نمیشناسدو فرقی میان هیچکس نمیگذارد و در آن جایی برای تساهل وتسامح وجود ندارد.
در جامعه مدنی نبی اکرم(ص)ضمن تاکید بر رحمتو مدارا و رفق و نرم خویی در برخورد با مومنان و جذب بیگانگان،جایی برای مداهنه نسبت به اصول و مبانی و حدود الهی مطرحنیست و قلمرو اصل تسامح و تساهل تا جایی است که حق زیر پاگذاشته نشود و حدودی از حدود الله مورد تعدی قرار نگیرد.
(13)بیم موج،سید محمد خاتمی،سیمای جوان،تهران 1372،ص 142-132،با تصرف.
(13)بیم موج،سید محمد خاتمی،سیمای جوان،تهران 1372،ص 142-132،با تصرف.
این مسئله به طور خاصدرباره رهبران مسلمان که تمایل دارند ژست مذهبی بگیرند واز نمادهای مذهبی برای بسیج اجتماعات وسیع مسلمانان درغرب استفاده کنند،کاربرد دارد،از سوی دیگر مذهبی بودنبه طور قابل ملاحظهای معنای متفاوتی در میان مسلمیننسبت به آنچه در جوامع غربی با آن مواجه میشویم دارد.
در حالیکه سکولاریسم سیاسی به معنای آمریکایی شامل مفهومانکار استفاده از قدرت دولتی برای تحمیل مذهب خاصی برجامعه-البته با عنایت به این مسئله که مانع اعمال مذهبیگروه مذهبی نشود-است،سکولاریسم اجتماعی شاملهمه تلاشهایی است که بنیان مذهبی اخلاق عمومی راسست میکند."