خلاصه ماشینی:
"مسلما ایدههای دوران روشنگری چنان قدرتمنداند که فرآیندبالا به آن آسانی که گفتیم رخ نخواهد داد اما دستکم این تأثیر راخواهد داشت که نظریهپردازان ایده دنیوی شده(سکولاریزاسیون)نگاه کلیشهای نسبت به بازگشت مذاهب را کنار بگذارند.
سابقه این فعالیتها در جهان اسلام دستکم به دوران سیدجمال الدین میرسد اما واقعیتی که نادیده گرفته شده همانی استکه ژیل کپل-اسلامشناسی فرانسوی-در کتاب«انتقام خداوند»به زیرکی به آن اشاره کرده است و آن اینکه از نیمه دهه 70 مسیراین جنبشها تغییر کرد.
جرالد لنسکی از نظریهپردازان فلسفهجامعهشناسی بر همین مبنا اشاره کرده است:«جامعهشناسی ازهمان ابتدا بر این باور بود دین در جهان مدرن تنها بازماندهای استاز گذشته ابتدایی بشر و محکوم بر نابودی در عصر علم و روشنبینیهمگانی»(ص 28).
»(ص 29) نظریه دنیوی شدن در دو سطح نهادی و ذهنی به تبیینسکولاریزاسیون میپردازد و تز اصلی نویسنده آن است که اینادعاها دستکم در سطح ذهنی دیگر پذیرفتنی نیست و پیرواننظریه سکولار شدن به ادعای دنیوی شدن نهادی رضایت دادهانداگر چه این ادعا نیز روزبهروز نامعتبرتر میشود.
به گمان نویسنده امابا توجه به این ایده که علم اطلاق خود را در شناخت حقیقت ازدست داده است،این پیش فرض باطل است.
نظریهپردازان دنیوی شدن همینطور براین مسئله تأکید میکنند دنیای مدرن نسبت به دوران پیشینغیر دینیتر شده است.
در واقعاین کتاب نیز نقدی است از موضع کثرتگرایی بر ایده دنیوی شدنو گمان آن دارد که خصیصه ممتاز جهان مدرن متکثر بودن است.
از این منظر تمام مدعات دنیوی شدن از آنجا که مبتنی بر ایدهایمونیستی است-یگانگی و انحصار معرفت در نزد اندیشه عقلی وعلمی-بر باد هواست و دین در وضعیت متکثر هم چنان به حیاتخود ادامه میدهد."