خلاصه ماشینی:
"علی رغم اینکه امام خمینی(ر ه)در حوزه علمیه یکوضعیت و زندگی استثنایی داشت،توانست براساس شناختو آگاهی خود از اسلام و نیز دیدگاه سیاسیای نسبت بهنظام حاکم ایران در آن زمان داشت،فقه را از اسارت زنجیریکه همواره بر گردن داشت،آزاد نماید،و آن را از بعد فکری،واقعی و عملی در قالب فقه پویا مجسم کند.
اگر اعتقاد بر این باشد که اسلام از دیدگاه سیاسی-اجتماعی و فکری،یک مکتب و روش تکاملیافته برایپایهگذاری و تشکیل حیات و زندگی است و صاحب ثروتفکری و نیروی انسانی بسیار قوی است،در نتیجه،آن مکتبو دین نیازمند سرزمینی برای پیاده کردن اصول و مبانی آندین است و بدون آن هیچ شریعت،دین و مذهبی نمیتواندبه اصلاح فرد و جامعه بپردازد.
. سیاست واقعی و موضوعی کسی که دیدگاهی را برای خارج ساختن فقه اسلامی ازحالت بسته،جمودی و نظری به سوی عرصه عمل،مطرحمیکند و قصد دارد از آن به عنوان روشی سودمند برایرسیدن به هدف مطلوب که همانا ساختن یک امت سیاسیاست،استفاده کند،متوجه میشود که مسئولیت این کار برعهدۀ علمای دین خواهد بود و آنانند که میتوانند برای ساقطکردن حکومتها،به اعتبار جاهل بودن و عدم مشروعیت آنان،اقدام نمایند.
دعوت امام(ر ه)برای اینکه عالمان دین به نقش ومسؤولیتپذیری خود برای انجام فعالیت سیاسی واقفشوند،از این باب که صرفا به امور سیاسی بپردازند،نبود(کمااینکه در سطور پیشین گذشت)بلکه از این جهت بود که لازماست انسان هدفدار و آگاه،در ارزیابی رویدادها و واقعیتهایموجود،سرعت و صراحت لازم را داشته باشد؛تا اینکهبتواند احتیاجات امت را برطرف کند و آنان را از انحطاط وعقبماندگی،به سوی پیشرفت و زندگی بهتر در پرتودستورات شرعی و قانونی اسلام،برساند.
امام معتقد بود که حکومت اسلامی توانایی حل جمیعمعضلات را در جنبههای مختلف دارد و در این زمینه میگوید:«حکومت نشاندهندۀ جنبۀ عملی فقه در برخورد با تمامیمعضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است."