چکیده:
رفاهطلبی و اشرافیگری به عنوان آسیبی اجتماعی هر گاه فرد یا بخشی از جامعه را
فرا گیرد، مانند ویروسی خطرناک، خیلی زود به سایر قشرها و طبقات اجتماعی منتقل
شده و سلامت جامعه بشری را تهدید میکند. رهبران دینی و جامعه شناسان، این
آسیب اجتماعی را در جوامع مختلف بررسی کردهاند. شیوه حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله به
عنوان رهبری که مدیریت کلان جامعه را عهدهدار بود، الگوی خوبی است برای: 1ـ
شناسایی خصیصه رفاهطلبی و اشرافیگری در انسانها و جامعههای بشری، 2ـ
پیشگیری از ظهور روحیه اشرافی با شناخت نشانههای آن و 3ـ مقابله و درمان آن بر
اساس روشهای آن حضرت، که برای جوامع امروزی نیز راهگشاست.
خلاصه ماشینی:
"36 معیار ارجمندی و اعتبار تظاهر به تن آسایی پرهیز از کارهای تولیدی و سودمند و کوچک شمردن آن - نمایش ثروت و قدرت با پیرایه های تجملی و دوری از وظایف دون پایه - برخورداری از زندگی آسوده - شغل های معمول طبقه مرفه: خدمات دیوانی؛ جنگ، ورزش و مراسم دینی - انگیزه اصلی در پرداختن به این مشاغل، یغماگری و بهره کشی است - ضایع کردن وقت و تلاش انسانی برای نمایش ثروتمندی و توانایی مالی روش طبقه مرفه تلاش اشراف خویشاوند پیامبر، همچون عباس برای تصدی مناصبی مانند عمارت فرماندهی و سرپرستی جمع آوری زکات؛ روحیه ریاست طلبی در افرادی مانند ابوسفیان، خالد بن ولید سیره پیامبر اکرم (ص) سیره نظری پیامبر سیره عملی پیامبر پیامبر (ص) منصب هایی مانند: امارت، فرماندهی و سرپرستی جمع آوری زکات را به اشراف بنی هاشم ندادند- به افرادی که روحیه اشرافی در آنها قوی بود زمین بایر می دادند تا آباد کنند - به کارهای یدی اهمیت می دادند - در دادن امارت فرماندهی و ریاست به توانایی فردی توجه داشت.
روش طبقه مرفه اصرار به پرستش بتها و حفظ و حفظ آداب و رسوم دوره جاهلی - یادآوری سنت های گذشته توسط اشراف و منافقان - در نظر گرفتن ارزش های اشرافی و منافع در عقد و پیمان - استفاده از تمام امکانات خود بر مقابله با پیامبر و دین اسلام و مسلمین - ائتلاف همه قبائل بت پرست، یهود، مسیحی، برای مبارزه با اسلام - ثروت و دارایی و مادیات برایشان اهمیت دارد - یهود بنی نضیر بت پرستی قریش را تأیید می کند اما به مقابله با اسلام می پردازد - ساختن مسجد ضرار."