چکیده:
در این مقاله ارتباط بین دوره تصدی مدیرعامل با ارزش شرکت، هزینههای نمایندگی و ریسک اطلاعاتی بررسی شده است. نمونهای مشتمل بر 96 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1380 تا 1389 انتخاب گردید. دوره تصدی به عنوان معیاری برای سنجش میزان افق تصمیمگیری مدیرعامل در نظر گرفته شد. آزمونهای تجربی نشان داد که دوره تصدی بلندمدت مدیرعامل با ریسک اطلاعاتی و ارزش شرکت ارتباط دارد. ولی میان دوره تصدی مدیرعامل و هزینههای نمایندگی رابطه معنیداری مشاهده نشد
In this study، the relationship between CEO tenure with firm value، agency costs and information risk has been examined. The purpose of this study is that the increase in CEO tenure has significant impact on the value of the company، agency costs and information risk? For this purpose، a sample of ninety-six companies، including the companies listed in Tehran Stock Exchange for the period from 1380 to 1389 was selected. We devise a measure of expected CEO tenure as a proxy for the length of CEO decision horizon. In view of the CEO's tenure as the independent variable and use two stage least squares regression، Empirical tests show that longer CEO tenure is associated with information risk and firm value. Also، Relationship between tenure as CEO and agency costs are not significant.
خلاصه ماشینی:
"بیان آماری فرضیه دوم به صورت زیر است: Information Risk= α0+ α1 f (DH) که: Information Risk: ریسک اطلاعاتی شرکت DH: دوره تصدی مدیرعامل نتایج تحقیقات گذشته نشان می دهد که اگر مدیران داری دوره تصدی کوتاه مدت باشند تصمیماتی اتخاذ میکنند که در جهت افزایش منافع خود و کاهش هزینههای شرکت باشد و دیگر در پروژههای بلندمدتی که دارای ارزش فعلی مثبت هستند سرمایهگذاری نخواهند کرد (جنسن، 2004) .
بیان آماری فرضیه سوم به صورت زیر است: Firm Value= α0+ α1 f (DH) که: Firm Value: ارزش شرکت DH: دوره تصدی مدیرعامل نتایج تحقیقات گذشته نشان می دهد که اگر مدیران داری دوره تصدی کوتاه مدت باشند تصمیماتی اتخاذ میکنند که در جهت افزایش منافع خود و کاهش هزینههای شرکت باشد و دیگر در پروژههای بلندمدتی که دارای ارزش فعلی مثبت هستند سرمایهگذاری نخواهند کرد (جنسن، 2004) .
همانطور که بیان شد تحقیقات خارجی به این نتیجه رسیده است که با کاهش دوره مدیریت از 8 سال به 4 سال فشار بر مدیران به صورت قابل توجهی برای دستیابی به نتایج سریع افزایش یافته است همچنین نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان میدهد دوره تصدی مدیرعامل در 10 سال اخیر در ایران نیز کمتر از 3 سال میباشد.
بر اساس نتایج این فرضیه و با توجه به اهمیت بازار سرمایه و نقش آن به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی و همچنین نقش آن در تخصیص بهینه منابع کشور، میتوان از طریق افزایش دوره تصدی مدیران عامل در شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه ریسک اطلاعاتی را کاهش داد و به این ترتیب سرمایهگذاران با آسودگی بیشتری اقدام به سرمایه گذاری مینمایند."