چکیده:
یادگیری در چند سال گذشته کانون توجه محققان تعلیم و تربیت بوده است و پژوهش های
زیادی در مورد آن به انجام رسیده که منجر به شک لگیری شیو ههای متنوعی از یادگیری شده
است؛ یادگیری تلفیقی یکی از این موارد است. هدف از مقاله حاضر، بررسی ابعاد، اصول و
مزایای یادگیری تلفیقی به عنوان رویکردی جدید در نظام آموزشی است. این مقاله، در چهار
بخش تنظیم شده است: در بخش نخست آن، مفهوم یادگیری تلفیقی، انواع، اهداف، اصول و
مواد آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در بخش دوم، الگو و سناریو پیشنهادی برای
یادگیری تلفیقی ارائه گردیده است، در بخش سوم، مزایا و معایب و نکات کاربردی این نوع
یادگیری تشریح شده است و در بخش چهارم نتیجه تحقیقات انجام گرفته در مورد یادگیری
تلفیقی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
يادگيري تلفيقي : رويکردي جديد در نظام آموزشي دکتر اسماعيل زارعي زوارکي * احسان طوفاني نژاد ** چکيده يادگيري در چند سال گذشته کانون توجه محققان تعليم و تربيت بوده است و پژوهش هاي زيادي در مورد آن به انجام رسيده که منجر به شکل گيري شيوه هاي متنوعي از يادگيري شده است ؛ يادگيري تلفيقي يکي از اين موارد است .
چگونه مي توان تکنولوژي را با نظام آموزشي به گونه اي يکپارچه کرد تا به کميت و کيفيت فرآيند تدريس و يادگيري کمک کند؟ (گريسون و آندرسون ، ٢٠٠٣؛ ترجمه زارعي زوارکي و صفايي موحد، ١٣٨٤) اما بسياري از کارشناسان با مشاهده توانمندي هاي تجهيزات ارتباط از راه دور الکترونيکي ، مانند کلاس مجازي ، محتواي آموزشي استاندارد، کتابخانه هاي مجازي و غيره که در شيوه آموزشي تکامل يافته بودند، از آنها در شيوه اي جديد آموزش و يادگيري ، يعني آموزش تلفيقي استفاده نمودند.
لذا در سال هاي اخير نظام آموزش حضوري از ظرفيت بالايي براي بهره گيري از شيوه هاي آموزش از راه دور برخوردار شده است (مک دونالد، ٢٠٠٦؛ ترجمه زارعي زوارکي و صالحي ، (1388 آموزش تلفيقي رويکرد جديدي است که در آن براي آموزش يک دوره ، از ترکيبي از وسايل و تجهيزات الکترونيکي و نيز ترکيبي از شيوه هاي فراگير محور و معلم محور استفاده مي گردد.
com/pdf/Blended%20Learning%20Design.
Blended Learning: A New Approach in Higher Education, University of Illinois at Springfield http://www.
Blended learning Design; University of Illinois at Chicago; available at: www.
Blended learning; Keynote Presentation at Wisconsin DL Conference http://www.