چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی میزان ارتباط رشته تحصیلی و شغلی دانش آموختگان شاغل در
گروه های عمده آموزشی است. جامعه آماری شامل کلیه داوطلبان شرکت کننده در آزمون
تحصیلات تکمیلی (کارشناسیارشد) سال 1385 یعنی تعداد ( 397866 ) نفر بوده که در
نهایت وضعیت ارتباط شغلی- تحصیلی ( 127670 ) نفر از 5 گروه عمده آموزشی مورد
بررسی قرار گرفته است. اطلاعات و داده های مورد نیاز از بایگانی سوابق موجود در دفتر
خدمات ماشینی سازمان سنجش و از طریق اطلاعات مندرج در فرم تقاضانامه داوطلبان
جمع آوری شد . بخش دیگر داده ها از طریق توزیع فرم نظرخواهی از کلیه داوطلبان
شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال 1385 و انتقال نتایج آن به پاسخنامه امتحانی
داوطلبان گردآوری شده است.
نتایج نشان میدهد که میانگین میزان ارتباط شغلی- تحصیلی دانش آموختگان در گروه
عمده آموزشی 69 درصد میباشد. در کلیه گروه های آموزشی میزان رابطه تحصیلی - شغلی
دانش آموختگانی که میزان تحصیلات والدین آنها بسیار پایین (بی سواد) اعلام شده در رتبه
اول و دانش آموختگانی که والدین آنها تحصیلات دانشگاهی دارند، در مرتبه دوم قرار دارند .
در پنج گروه آموزشی عمده، رابطه شغلی- تحصیلی دانش آموختگانی که شغل والدین آنها
عضو هیئت علمی و یا فرهنگی است در مرتبه اول و دانش آموختگانی که مادر آنها خان ه دار
است، در مرتبه دوم قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
Klein نتايج برخي تحقيقات که رابطه تحصيلي - شغلي را بررسي نموده اند: در پژوهش هاي زير ابعاد و عوامل مختلف وضعيت فارغ التحصيلان رشته ها و گروه هاي آموزشي مورد بررسي قرار گرفته ، ليکن در اينجا فقط نتايج حاصل از اين پژوهش ها در زمينه رابطه شغلي -تحصيلي بيان مي شود: - در پژوهشي که ميرکمالي و همکاران به سفارش مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي در سال ١٣٧٢ تحت عنوان «ارزيابي توانمندي هاي شغلي فارغ التحصيلان دانشگاه ها در سال هاي ٦٧-١٣٦٥» در يک نمونه ١٩٥٢ نفري در تعدادي از رشته هاي تحصيلي به انجام رسانده اند، شاغلين ، رابطه شغلي - تحصيلي و توانمندي شغلي خود را ٨٤/٦ درصد اعلام کرده اند.
- در مطالعه موردي که صالحي عمران درخصوص وضعيت اشتغال دانش آموختگان زن ، سالهاي ١٣٨٠-١٣٧٥ دانشگاه مازندران در يک نمونه ١٧٧ نفري در گروه هاي آموزشي علوم کشاورزي ، علوم پايه ، علوم انساني و علوم فني و مهندسي انجام داده است ، ٨٨ درصد فارغ التحصيلان زمينه هاي شغلي متناسب با رشته تحصيلي را از عوامل مؤثر در جذب به بازار کار دانسته اند، هم چنين ٦٥ درصد آنان عدم تناسب رشته آموزشي با نيازهاي شهر و استان را جزء موانع ورود به بازار کار ذکر کرده اند.
- در يک مطالعه پيگيرانه ديگر که توسط بابليان و همکاران در سال ١٣٨٥ در دانشگاه تربيت معلم تهران به سفارش سازمان سنجش آموزش کشور تحت عنوان «مطالعه پيگيرانه دانش آموختگان مقطع کارشناسي رشته هاي علوم پايه دانشگاه هاي دولتي سال هاي ١٣٨٠-١٣٧٥» در يک نمونه ٧٣٢ نفري ، انجام شده است ، ٧٠/٤ درصد فارغ التحصيلان ، تحصيلات دانشگاهي خود را با شغل مورد تصدي مرتبط دانسته اند.