چکیده:
یکی از اقدامات اساسی برای بهبود وضعیت آموزشی و تقویت تفکر خلاق، ابهام،زدایی از مبانی فلسفی و نظری خلاقیت است. این مقاله در راستای تقویت مبانی نظری خلاقیت تدوین شده و شامل یک بحث نظری در مورد ارتباط درونی سه عنصر عقل، عواطف و خلاقیت، و همچنین، دلالت های آن برای ایجاد فضای یادگیری خلاق در دانشگاه هاست.
نتایج به دست آمده نشان داد که عقلانیت انواع و سبک های گوناگونی دارد، و از میان این سبک ها، تنها عقلانیت الگوریتمی هیچ ارتباطی با عواطف ندارد؛ اما برخی دیگر از سبک های عقلانیت (عقلانیت قضاوتی، هدف-وسیله ای، رابطه ای و تاملی) با عواطف در هم تنیدگی دارند؛ بنابراین، روشن شد که عواطف، نه تنها مخل یا حتی مجزا از عقل نیستند، بلکه بخش اجتناب ناپذیری از ساختار عقل و مکمل فرایندهای عقلانی مانند تصمیم گیری هستند؛ از سوی دیگر، مشخص شد که در هم آمیختگی عواطف با عقل، از طریق ایجاد گشودگی ذهنی و ممانعت از انجماد عقل، باعث فعال سازی و تحریک خلاقیت اکتشافی و فرارونده می شود. در پایان، پیشنهادهایی برای تلفیق عواطف و هیجانات با عقل ورزی در روش های تدریش، روش های ارزشیابی و فضای کلاس های درسی دانشگاهی مطرح شده است.
Universities are the most important institutes for producing new ideas and technologies، which depends on creative thinking. For reinforcing creativity among students، we need to learn more about theoretical bases of creativity.
In this article، relationships between rationality، emotions and creativity are discussed، and then، some educational denotations for higher education are suggested.
The results showed that there are different styles of rationality، and only algorithmic style is not related to emotions. But some other styles of rationality (such as relational، reflective، means-end and judgmental rationality) have internal relations with emotions. So، not only do emotions not disturb rationality، but also they are an important and supplementary part of rational processes such as decision-making. On the other hand، this essay showed that integrity of emotions with rationality enhances mind openness، prevents rationality freezing and activates explorative and transcendentive creativity. So، for integrating emotions to rationality and reforming teaching and assessment methods، some suggestions are put forward
خلاصه ماشینی:
تبيين رابطه دروني ميان عقلانيت و عاطفه و دلالت هاي آن براي پرورش تفکر خلاق در آموزش عالي The Explanation of the Internal Relationships between Rationality and Emotion and its Implications for the Development of Creative Thinking in Higher Education تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/٤٨/٦٢ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٢/٤٢/٢٢ فاطمه وجداني * Fateme vodgdani يکي از اقدامات اساسي براي بهبود وضعيت آموزشي و تقويت تفکر خلاق ، ابهام ،زدايي از مباني فلسفي و نظري خلاقيت است .
نتايج به دست آمده نشان داد که عقلانيت انواع و سبک هاي گوناگوني دارد، و از ميان اين سبک ها، تنها عقلانيت الگوريتمي هيچ ارتباطي با عواطف ندارد؛ اما برخي ديگر از سبک هاي عقلانيت (عقلانيت قضاوتي، هدف -وسيله اي، رابطه اي و تأملي ) با عواطف در هم تنيدگي دارند؛ بنابراين ، روشن شد که عواطف ، نه تنها مخل يا حتي مجزا از عقل نيستند، بلکه بخش اجتناب ناپذيري از ساختار عقل و مکمل فرايندهاي عقلاني مانند تصميم گيري هستند؛ از سوي ديگر، مشخص شد که در هم آميختگي عواطف با عقل ، از طريق ايجاد گشودگي ذهني و ممانعت از انجماد عقل ، باعث فعال سازي و تحريک خلاقيت اکتشافي و فرارونده ميشود.