چکیده:
استفاده از رویکرد ترکیبی روز به روز در حال افزایش است. محققان به طور مداوم در پی رهیافت هایی به منظور انجام پژوهش ها به بهترین شکل ممکن و شناخت هرچه بیشتر پیچیدگی های مسائل می باشند. هدف تحقیق حاضر تحلیل چالش ها و فرصت های رویکرد ترکیبی در پژوهش های علوم انسانی است. روش تحقیق به صورت کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات شامل کتب و مجلات داخلی و خارجی است. نتایج نشان داد، لزوم استفاده از این رویکرد به منظور فهم بهتر مسائل مورد پژوهش در علوم انسانی می باشد. بعضی از حیطه های پژوهش مانند تحقیقات تربیتی و مدیریتی به دلیل پیچیدگی های ذاتی و محیطی بیشتر از سایر حیطه ها نیازمند استفاده از این رویکرد می باشند.
The use of mixed approach is undergoing a remarkable increase day by day. Researchers are continually seeking solutions in order to perform research projects and cognition issues complexities. The purpose of the present research is studying challenges and opportunities of mixed approach in humanities researches. Research method was librarian and information collection tool included domestic and international books and journals. The results of the study suggest that the use of this approach is to better understand the research issues in humanity sciences. Some of research domains such as educational and managerial areas need this approach more than other areas due to their inherent and environmental complexities.
خلاصه ماشینی:
رويکرد ترکيبي در پژوهش هاي علوم انساني : چالش ها و فرصت ها Mixed Approach in Humanities Researches: Challenges and Opportunities تاريخ دريافت مقاله : ٩٠/١١/١٥ تاريخ پذيرش مقاله : ٩١/٠٥/١٢ دکتر حميد رحيمي * دکتر سيد علي سيادت ** راضيه آقابابايي *** استفاده از رويکرد ترکيبي روز به روز در حال افزايش است .
امروزه روش هاي پژوهش کمي در علوم انساني ، به دليل مباني اثبات گرايي ، پيچيدگي مسائل انساني و تفاوت علوم انساني با علوم طبيعي ، مورد نقد قرار گرفته اند (امزيان ، ١٣٨٧).
ترکيب رويکردهاي کمي و کيفي تحت عنوان رويکرد ترکيبي از دهه ١٩٦٠، جاي خود را در حيطه هاي مختلف تحقيق علوم انساني باز کرده است .
استفاده محققان از رويکرد ترکيبي به منظور مد نظر قرار دادن پيچيدگي سئوالات تحقيق در علوم مختلف در حال تبديل به شيوه اي متداول است (پلانوکلارک ٥، ٢٠٠٥).
عابـدي و شـواخي (١٣٨٨) در مقايسه روش شناسي کمي و کيفي در علـوم رفتـاري ، معتقدنـد در حـوزه علوم انساني و رفتاري ، انتخاب رويکرد انجام پژوهش بر پايه جهان بينـي و چـارچوب فکري است .
علي رغم ٢٠ سال تحقيق پيرامون رويکرد ترکيبي ، اوکاتين ١ (٢٠٠٧: ١٤٧) اخيرا به اين امر اشاره کرده که هنوز هم رويکردهاي نامناسب ادغام در چارچوب رويکرد همزمان ديده مي شود و اشاره مي کنند که محققان روش هاي کمي و کيفي را به شکلي نامناسب ترکيب مي کنند.
آنچه مسلم است لزوم استفاده از اين رويکرد به منظور فهم بهتر مسائل مورد پژوهش در علوم انساني مي باشد.
Mixing method: The entry of qualitative and quantitative approaches into the research process.