چکیده:
حوزه اختیار طراحی شهری، شهر و فضاهای مختلف آن است. فضای شهری مکانی است که داستان زندگی جمعی در آن گشوده می شود. طیف وسیع استفاده کنندگان از فضاهای شهری اعم از کودک و نوجوان تا میانسال و افراد مسن، این وظیفه را بر دوش طراحان شهری می نهد که نیازها، توقعات و ویژگی های هر گروه را مدنظر قراردهد. در این میان، کودکان به عنوان یکی از مخاطبان طراحی فضاهای شهری از حساسیت خاصی برخوردارند. ویژگی های خاص این گروه که اولین تجربه زندگی جمعی خودرا در فضاهای شهری مقیاس محله دارند از جمله تمایل به حضور در فضاهای جمعی، ادراک تصویری امور، بیشترین تمایل به یادگیری، قوه تخیل بالا و ... این امکان را برای طراحان شهری فراهم می کند تا با استفاده از این ویژگی ها از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند، وظیفه ی آموزندگی خود را به جا آورند. یکی از ابزارهایی که در اختیار طراحان شهری است، دیوارنگاری هایی است که بر جداره های شهری صورت می گیرد. این دیوارنگاری ها که نقش مهمی در کیفیت و شخصیت محیط ایفا می کنند، چنانچه در مسیر صحیح خود هدایت شوند، می توانند علاوه بر ارتقای کیفیت محیط و همخوانی با شخصیت مورد انتظار از فضا، نقش موثری در شکوفایی استعدادها، توانایی و ارتقای سطح علمی و آموزشی شهروندان خصوصا کودکان سنین دبستان داشته باشد.
این مقاله ضمن بررسی اهمیت دیوارنگاری در طراحی شهری، به چگونگی استفاده از آن در امر آموزش به کودکان پرداخته و در نهایت اصول و راهکارهایی برای آن ارائه می کند.
خلاصه ماشینی:
"3ـ جایگاه دیوارنگاری در آموزش به کودکان امروزه کیفیت آموزندگی بهعنوان یکی از کیفیتهای مطرح در طراحی شهری، به این دلیل که فضاهای شهری باید پاسخگوی تمام اعضای جامعه بوده، حس کنجکاوی را در افراد برانگیزد و تجربههای بیاد ماندنی و ارزشمندی را بر جای گذارد، بسیار مهم شمرده میشود.
برای هرکدام از این موضوعات مصادیقی نیز آمده که بدیهی است اگر چه همه این مسائل را نمیتوان به این شیوه به کودکان دبستانی آموزش داد، اما در هر یک از این گروهها مفاهیمی وجود دارند که میتوانند از این طریق ارائه شده و با توجه به قابلیتهایی که برای یادگیری از طریق تصویر بهویژه برای کودکان این دوره سنی ذکر شد، از اثربخشی و ماندگاری بیشتری نیز برخودار بوده و نه تنها رشد ویادگیری کودک را تسهیلکنند، بلکه در پرورش تخیل، خلاقیت و ذوق هنری و...
میتوان گفت مساله آموزش به کودکان از طریق دیوارنگاری از چهار جنبه حائز اهمیت است: 1ـ اهمیت تصویر در ادراک و مزایای تصویرسازی در برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به کودکان دوران دبستان 2ـ اهمیت حضور کودک در محیط اجتماعی براییادگیری و تمایل به با دیگران بودن و همراهی دیگران در این سنین 3ـ قابلیت تصویرسازی موضوعات مهم یادگیری دوره دبستان 4ـ اهمیت تجربه استفاده از فضاهای جمعی و برقراری تعاملات اجتماعی برای کودکان بنابراین با استفاده از ویژگیهای روانشناختی کودک در سن دبستان که در جدول زیر عنوان شده است، میتوان اهداف آموزشی مورد انتظار را در قالب دیوارنگاری محقق نمود."