چکیده:
میل به زیبایی و آراستن خود از دورا نهای پیش از تاریخ بر همه ابنا بشر حاکم بوده است و انسان همواره
به آراستن خویش و محیط پیرامونش علاقه فراوان داشته و هر کس بسته به بضاعت و توان مالی خویش از
زیورآلات مختلف استفاده م یکرده است، به عنوان مثال شاهان عموما از زیورآلات طلا و نقره و با تزیینات
سن گهای قیمتی و سایر اقشار مردم از فلزات کم ارز شتر استفاده می کرده اند.
در میان اقوام عشایر ایران همواره استفاده از زیورآلات و آراستن خویش و محیط پیرامون از ارزش بسیار
بالایی برخوردار بوده است، چنان که در این میان قوم ترکمن بیش از سایر اقوام به این کار همت گماشته اند و
از گذشت ههای دور تا به امروز ما شاهد تولید زیورآلات مختلف برای آراستن خود، لباس، چادر، وسایل منزل،
ابزار بافت و ... می باشیم. که این تنوع استفاده از زیورآلات درمیان قوم ترکمن ازهمه اقوام دیگر بیشتر
به چشم می خورد.
با توجه به پیشینه درخشان تولید زیورآلات ترکمن متاسفانه امروزه شاهد کاهش شدید تولید و هم چنین
عدم رغبت به استفاده از این زیورآلات در میان حتی خود مردم ترکمن هستیم. در این مقاله سعی شده در
ابتدا ب همعرفی انواع زیورآلات ترکمن پرداخته شود، سپس مشکلات موجود در این موضوع را تحلیل نموده و
راهکارهایی پیشنهادی را در رابطه با شناخت و افزایش تولید در این زمینه بیان کند
خلاصه ماشینی:
"معرفی و بررسی زیورآلات ترکمن (آسیبشناسی بازار فروش محصولات) سامیه حسینی بای چکیده میل به زیبایی و آراستن خود از دورانهای پیش از تاریخ بر همه ابنا بشر حاکم بوده است و انسان همواره به آراستن خویش و محیط پیرامونش علاقه فراوان داشته و هر کس بسته به بضاعت و توان مالی خویش از زیورآلات مختلف استفاده میکرده است، بهعنوان مثال شاهان عموما از زیورآلات طلا و نقره و با تزیینات سنگهای قیمتی و سایر اقشار مردم از فلزات کمارزشتر استفاده میکردهاند.
لازم به ذکر است که تمامی زیورهای مربوط به ترکمنها توسط زرگران و نقرهکاران هنرمند محلی ترکمن ساخته میشوند که متاسفانه امروزه تعداد این هنرمندان روز به روز کاهشمییابد و زیورهای قدیمی و زیبا کمکم فراموش شده و بهجای آنها از انواع زیورآلات طلا و نقرهای رایج در کشور استفاده میشود و زنان ترکمن نیز اکثرا در پی استفاده از طلا و شکلهای مدرن جواهرات ساخته شدهاند و کمتر حاضر به استفاده از زیورآلات قدیمی و نقرهای میشوند (محمدی، 1388 : 95-94).
نپرداختن بهکار تولید بهصورت مستمر بهدلیل عدم حمایت مالی (تسهیلات رفاهی، وام) مشکلات فروش در رابطه با بازار فروش محصولات زیورآلات ترکمن میتوان بیانکرد که مهمترین اشکال، عدم وجود تبلیغات مناسب برای شناسایی این محصول بهخریدار است، زیرا تا زمانی که خریدار از کیفیت و نحوه معرفی اقلام مد نظر خویش آگاه نباشد، میل بهخرید کاهش مییابد."