خلاصه ماشینی:
"این بار منفی معنائی در قرآن نیز با اوزانی القاء شده است ازجمله: «یفرحوا بها» در مقابل «صبر و تقوا»(12 آلعمران)، «یفرحون بما آتوا» در مقابل «ملکیت خداوند»(188 آل عمران)، «اذا فرحوا بما آوتوا» و «آمدن ناگهانی عذاب»(44 انعام)، رو گرداندن در حالی که «هم فرحون» که از صفات منافقان است در مقابل «تسلیم امر رسول بودن»(50 توبه)، فرح در مقابل «جهاد» و دوست داشتن نشستن در مقابل همراهی با رسولالله(81 توبه)، تفریح کشتی سواری و آمدن ناگهانی عذاب(20 یونس)، یا آنگاه که بلایی دفع میگردد منافقین «فرح فخور» میشوند(10 هود)، دلخوشی احزاب وگروهها به داراییهایشان(53 مؤمنین)، یا دلخوشی به هدیههای آورده شده از سوی بلقیس(36 نمل) و از همه مهمتر «فرح بالحیاة الدنیا» است که مکرر مذمت شده است(مانند 26 رعد) و سرانجام اصدار حکم مسأله که «ان الله لا یحب الفرحین»(76 قصص) و البته در آیات فراوانی فرح معنای مثبت دارد و به مؤمنین نسبت داده شده است و در آیهای جمع نموده و فرح به «غیر حق» در «زمین» را مذمت نموده «تفرحون فی الارض بغیر الحق»(76 غافر) یا فرح همراه «ختل» و فخر را مذمت نموده است؛ لیکن به هر حال از مجموع آیات اینگونه القاء میگردد که واژهی فرح و مخصوصا واژگان همریشه و هممعنای آن مانند بطر و أسر، معنایی منفی را به ذهن متبادر مینماید."