چکیده:
از آنجا که ارزشها در ایجاد ثبات در شخصیت افراد و حیات اجتماع بسیار مهم و بهعنوان عاملی تأثیرگذار میباشد، آموزش و اشاعه صحیح آنها امری ضروری است. این تحقیق به ارائه روشهایی در جهت آموزش ارزشهای دینی و اخلاقی میپردازد. تحقیق حاضر نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج آن، بیانگر ارائه یک روش جدید به نام روش پله کانی آموزش ارزشهاست. این روش از سه مرحله قبل از آموزش یا «آمادگی و آگاهی»، مرحله آموزش یا «پایه گذاری» و مرحله بعد از آموزش یا « پرورش» تشکیل شده است.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر، با توجه به اینکه ما هر روز در جامعه شاهد تبلیغ ضد ارزشهایی هستیم که کودکان، نوجوانان و جوانان ما در معرض خطر گرایش به سوی آنها هستند، نقش حیاتی آموزش ارزشها بسیار ضروری مینماید و برنامهریزی در جهت به کارگیری روشهای تدریس مناسب وکارآمد، میتواند راهگشای مؤثری در جهت کمک به این مسئله باشد.
این مرحله نیـز دارای مراحل دیگری به شرح زیر است: تعیین هدف مربی باید با ظرافت خاصی هدف از آموزش ارزشها را برای متربیان تشریح نموده، بر اهمیت حصول آن تأکید کند.
بیان یک جمله خبری و سپس، طرح یک یا چند سؤال در ادامه بیان یک جملة خبری دیگر (کهف: 50)؛ این روش از جمله روشهای مؤثر میباشد که میتواند در ایجاد فتح باب آموزش ارزشها و جلب توجه و تفکر در متربی مورد استفاده قرار گیرد.
274 مربی باید بر اساس هدف و سن و توان متربی، موضوعی اخلاقی یا دینی انتخاب و با مهارت لازم، متربیان را جهت ایفای نقش آماده کند و خود هدایت کننده آنها باشد تا متربیان از طریق مشاهده یا ایفای نقش، ارزشهای نهفته در نقش را فرا گیرد و از ضد ارزشها دوری جویند.
در این مرحله، مربی سعی میکند تا با ایجاد بینشی عمیق، متربی را از سطحی نگری دور ساخته و با مهارتهای لازم، قدرت تشخیص آنها را در جهت ایجاد تمایز میان ارزشها، ضدارزشها و شبه ارزشها بالا برده و مانع از خطا گردد."