خلاصه ماشینی:
"در برداشت دوم اینگونه استدلال میشود که در محیطهای آموزشی، با توجه به غالب بودن بعد آموزش و یادگیری بر بعد ارتباطی، معلم باید نقش راهبر را در زمینة کاربرد فعالیتهای معنیدار ارتباطی به شکلی کنترلشده و ساختمند برعهده گیرد تا زبانآموزان بهتدریج بر کاربرد زبان در بافت اجتماعی تسلط یابند.
علاوهبر گوناگونی در برداشت از رویکرد ارتباطی، چالش دیگر محدودیتهای بهکارگیری رویکرد ارتباطی در سطح کلاس درس است که به مسائلی از قبیل عدم آشنایی معلمان با این رویکرد، تعداد زیاد دانشآموزان در کلاس، ناکافی بودن زمان اختصاصیافته به آموزش و مدیریت کلاس به روش ارتباطی مربوط میشود.
انتخاب برداشتی از رویکرد ارتباطی که با فرهنگ آموزشی در کشور ما سنخیت دارد؛ براساس این برداشت - همانگونه که در بالا اشاره شد - قرار است دانشآموزان با راهبری معلم به تدریج از طریق فعالیتهای ارتباطی کنترل شده بر کاربرد معنیدار زبان در بافت اجتماعی آن تسلط یابند."