چکیده:
در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی مهارت های اجتماعی مبتنی بر قصه گویی بر مشکلات رفتاری برونی سازی شده کودکان بررسی شد. فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL؛ آشنباخ و رسکورلا، 2001/1384) در یک نمونه 267 نفری از مادران اجرا شد. 48 دانش آموزی که نمره بالایی در مقیاس برونی سازی شده فهرست مشکلات رفتاری کودکان داشتند، انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش در طی چهار هفته، هشت جلسه آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر قصه گویی دریافت کردند. کودکان گروه کنترل در این بازه زمانی هیچ مداخله ای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادند که در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، رفتارهای پرخاشگرانه و قانون شکنانه در پایان دوره کاهش معناداری می یابد. یافته های این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری برونی سازی شده کودکان در فضاهای بالینی و مدارس است.
he purpose of the present study was to examine the effectiveness of group story–based social skills training on children
externalizing behavior problems. Two hundreds and sixty seven mothers completed the Child Behavioral Checklist (CBCL;
Achenbach & Rescorla, 2001/2005). Forty eight students with high scores on the CBCL were selected and randomly assigned to
either an experimental group (N = 24) or a control group (N = 24). Experimental group received eight story-based social skills
training sessions for four weeks. Control group did not receive any training in this period. The data were analyzed using multiple
covariance analyses. In contrast to the control group, experimental group demonstrated significant reduction in aggressive and rulebreaking
behaviors by the end of the course. The findings of this study may be of practical importance for prevention and treatment
of children’s externalizing behavior problems in clinical settings and schools.
خلاصه ماشینی:
"Keywords: children externalizing behavior problems, group social skills training, storytelling مقدمه در گستره روانشناسی مرضی تحولی، مشکلات رفتاری برونیسازیشده1 از شایعترین علل مراجعه کودکان و نوجوانان به کلینیکهای سلامت روانی به شمار میرود (لیستاگـلوند، بردمیر و تایان، 2005).
لازم به ذکر است که پیش از آغاز جلسات کودکان، دو جلسه توجیهیـآموزشی (یک و نیم ساعته) برای مادران گروه آزمایش، مشتمل بر مرور نشانههای مشکلات رفتاری برونیسازیشده، نظریهها و پژوهشها در زمینه مشکلات رفتاری کودکان، کلیات روش آموزش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی مبتنی بر قصهگویی، همراه با در اختیار گذاشتن محتوای قصههای مورد استفاده در پژوهش جهت جلب همکاری مادران و آگاهی آنها از برنامه آموزشی فرزندانشان برگزار شد.
برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصهگویی در پژوهش حاضر برنامهای است که توسط پژوهشگر بر مبنای اقتباس از شش منبع با عناوین آموزش هوش هیجانی به کودکان (نامکا1، 2006/1388)، مهارتآموزی برای کودکان مبتلا به اختلالهای رفتاری2 (بلومکویست3، 1996/1383)، آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانونپذیری به کودکان (جانبزرگی، نوری و آگاههریس، 1387)، روانشناسی بالینی کودک (لطفی و وزیری، 1380)، مجموعه قصه پنج جلدی دعوا نکنیم، گفتوگو کنیم (ژیرارد4، 2000/1384) و مجموعه قصههای احساسهای تو (موزس5، 1998/1381) تدوین شد و پس از بازنگری براساس نظرات کارشناسان، و تأیید پنج متخصص روانشناسی، در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفت.
ملاحظه میانگینهای دو گروه نشان میدهد نمره پسآزمون گروه آزمایش نسبت به پسآزمون گروه کنترل کاهش یافته است، پس میتوان گفت روش آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصهگویی، رفتارهای پرخاشگرانه و قانونشکنانه (مشکلات رفتاری برونیسازیشده) را در کودکان شش تا 9 سال کاهش داده است."