چکیده:
استعمار برای سلطه بر کشورهای اسلامی از روش های متعدد بهره می جوید؛ گاهی با حضور فیزیکی و گاهی از طریق سوء استفاده از باورهای اعتقادی مردم همان کشور؛ همانند اینکه در عراق از اعتقاد مردم به مهدویت استفاده کرد و فردی به نام احمد الحسن را به میدان فرستاد تا ادعا کند یمانی است. در این مقاله، پس از بررسی روایاتی که درباره یمانی وارد شده، و نیز مرور ادعاها و اعتقادات احمد الحسن، تناقضات ادعاها و اعتقادات او با روایات بیان شده و ایرادات اساسی این حرکت، تبیین شده است. در پایان، بر اساس روایات، بهترین راه سعادت در زمان غیبت، مراجعه به علمای ربانی معرفی شده است.
the colonialism takes benefits from different ways for its dominance over the Islamic countries. Sometimes with its physical presence and sometimes with misusing the beliefs of the people of the very country; for example، in Iraq، the colonialism، took benefits from the people’s belief in Mahdaviyyat. And made false Yamani by bringing in a person called Ahmad al-Hasan. In this article، after having an investigation on traditions about Yamani and after reviewing the claims and the beliefs of Ahmad al-Hasan; we have shown the contradictions in his claims and beliefs with the traditions. And the basic faults in this movement are given. At the end، based on the traditions، the best way to the felicity is introduced by referring to the divine sage.
خلاصه ماشینی:
در این کشور،به دنبال اشغال عراق دهها فرقه بروز و ظهور نمودهاند؛ازقبیل: -جند السماء به رهبری ضیاء عبدالزهراء کاظم الگرعاوی؛ -جریان یمانی؛ -جریان سید محمود حسنی سرخی؛ -فرقة الامام الربانی به رهبری سید فاضل عبدالحسین الحسینی الهاشمی؛ -فرقه فرقد القزوینی؛ -جریان سلوکی؛ اغلب جریانات فوق،مدّعی مهدویت یا ارتباط با امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف شدهاند و ارتباطبیشتر آنها با جریانات بعثی و دستگاههای جاسوسی استعماری،کشف و احرازگردیده است.
www &%03424TNEG034G% مراحل دعا او طی پیامی از طریق پایگاه اینترنتی خود خطاب به علما و مراکز دینی درمورخه 27 شوال 1424 ق ادعاهایی مطرح کرد که محورهای آنها را از این قراراست: در مرحله اوّل:ادّعا میکند که امام زمان صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را در عالم خواب بهصورت مکرّردر حرم سید محمد فرزند امام هادی علیه السّلام دیده که او را به زیارت عسکریین امرمیکند.
ثانیا،از نظر دلالت،این حدیث آشکارا دلالت میکند که بعد از پیامبراکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم دوازده امام معصوم میآیند که اولین آنها امیر المؤمنین علیه السّلام و آخرینآنها امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف است.
علاّمه مجلسی پس از نقل اخبار مذکور در بحارالانوار،«باب خلفاء المهدی واولاده»،درباره دلالت و تأویل آن احادیث مینویسد: این اخبار،مخالف مشهور است و راه تأویل آن،دو صورت است؛ راه اوّل،اینکه مراد از دوازده مهدی(هدایت شده)همان پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم وسایر امامان به استثنای امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف است؛به این معنا که ملک آنها(در هنگامرجعت)،بعد از امام زمان خواهد بود.