خلاصه ماشینی:
"»(ص 38) فاروق سومر سپس با رجوع به تاریخ افسانهای غزها بیان میکند که از اوغوزخان به عنوان اولین فاتح ترک یاد شده است.
» البته فاروق سومر با یادآوری یک نکته در این خصوص این تشابه را تاحدی مورد تردید قرار میدهد و در این زمینه مینویسد:«تاریخ دستان(افسانه)«اغوزها»تقریبا 1500 سال بعد از منو-تون نوشته شدهاست.
(ص 59)فاروق سومر در بخش دوم فصل اول به بررسی وضعیت سیاسی غزهادر قرنها نهم-یازدهم میلادی میپردازد.
(ص 67) مؤلف پس از ارائهی اطلاعات مختصری در رابطه با قرلقها،ایغورها،کیماکها و قرقیزها به معرفی سرزمین غزها،روش زندگی غزها،حیاتاقتصادی،باورهای دینی،آداب و رسوم،اسلام آوردن غزها و دولتاوغوز یبغو در قرن نهم و یازدهم میلادی میپردازد.
همچنین حیاتاقتصادی غزها را مورد مطالعات قرار میدهد و در اینباره مینویسد:«در اوایل قرن یازدهم میلادی فعالیت اقتصادی که اکثر آنها زندگیکوچنشینی داشتند،منحصر به دامپروری بود که با زندگی آنان تناسبداشت.
»(ص 100) نویسنده در ادامهی این بخش به بررسی چگونگی ورود سلجوقیان بهخراسان و روند رشد و تشکیل دولت سلجوقیان میپردازد و نقش اینحکومت را جهان اسلام مورد بررسی قرار میدهد.
نویسنده در ابتدای فصل اصطلاحاتی را که غزها برای بیانتشکیلات سیاسی و قومی خود به کار میگرفتند،بیان میکند و دراین باره مینویسد:«اغوزها(غزها)برای بیان تشکیلات سیاسی و قومیخود از کلمهی«ایل»استفاده میکردند؛مانند ایل اوغوز،ایل آق قوینلو،ایل ذو القدری...
»(ص 597) نویسنده در این فصل به نقش اوزانها در رواج و منتشر کردن ایندستانها و زنده نگاه داشتن آن در حافظهی مردم اشاره میکند ومعتقد است نقشی که اوزانها در زندگی معنوی جامعهی ترک بازیمیکردند،در قرن شانزدهم نیز به شدت ادامه داشت."