خلاصه ماشینی:
"عملکرد حضرت علی-علیه السلام-که در حال رکوع،انگشترش را به سائلداد،تأییدی بر ایجاد عاطفی بین مصلی و مستمند است(قرائتی:83) 3)در سورۀ شوری،آیۀ 38 در بیان صفات مؤمنینآمده است:{/«و الذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلوة و أمرهمشوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون»/}به مشورت،پساز امر برپایی نماز اشاره شده و قطعا مشورت و شوراوابسته به یک مجموعه است و تسهیل روابط جمعی رادر پی خواهد دشات.
10)نمازگزارانی که به بیماری وسواس مبتلا هستندمرض آنها با دوای نمای جماعت حل میشود،به این طریقمیفرماید:کسی که در نماز وسواس دارد و فقط در صورتیکه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت میشود،بایدنماز را با جماعت بخواند(همان،مسئلۀ 1405) 11)در عید فطر که شادمانی روزهداران بعد از یک ماهروزهداری فراهم میشود،شارع مبین توصیه میکند نمازعید را در زمان غیبت امام-علیه السلام-به جماعت و بهقصد رجاء بخوانند(همان،مسئلۀ 1407)،همین سفارشدر عید قربان نیز به چشم میخورد تا پیوند نمازگزارانعید قربان استحکام بیشتری یابد.
لباس نمازگزار باید پاک باشد،اگر کسی عمدا با بدن یالباس نجس نماز بخواند نمازش مردود و مطرود است)توضیح المسائل امام،مسئلۀ 799).
هنگام نماز،هر مسلمانی باید از کار خود دست حکمت اصلیدر تشریع نمازجماع،اتحادقلوب مؤمنین درامر خداست و برایاین اتحاد،فوایدبسیاری از قوتاسلام و مسلمین وغیر آن،است بردارد،خود را تطهیر کند،رو به جانب کعبه بایستد ورسوم و تشریفات نماز را به همان صورت که مسلماناندیگر،در اوقات مختلف روز عمل میکنند به انجام برساند(نماز از دیدگاه دانشمندان...."