چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواننمایشگری بر بهبود مهارتهای اجتماعی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر معتاد بهاینترنت در دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش: در یک طرح نیمه آزمایشی، 36 دانشجوی دختر که بهصورت دردسترس نمونهگیری شده بودند به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای گروه آزمایش ده جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد رواننمایشگری اجرا شد. برای ارزیابی اعتیاد بهاینترنت و مهارتهای اجتماعی به ترتیب از مقیاس اعتیاد بهاینترنت یانگ و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بهره گرفته شد. تأثیر مداخله انجامشده به کمک پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه ارزیابی شد. دادهها به کمک آزمونهای آماری ضریب همبستگی وآزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: مهارتهای اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بهطور معنیداری (001/0p<) افزایش و میانگین نمرههای اعتیاد به اینترنت گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری (001/0p<) کاهش یافت. نتیجهگیری: تعاملهای افراد درگروههای رواننمایشگری، مطرحکردن مسئله در گروه و دستیابی به راه حل نهایی توسط شخص از عوامل موثر در اثربخشی این مداخله است. همچنین میتوان رویکرد رواننمایشگری را مداخلهای موثر برای افزایش مهارتهای اجتماعی برای معتادان بهاینترنت دانست.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی رواننمایشگری در بهبود مهارتهای اجتماعیو کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر مریم کورکی1،دکتر فریبا یزدخواستی2،دکتر امر الله ابراهیمی3،دکتر حمید رضا عریضی4 sllikS laicoS gnivorpmI ni amardohcysP fo ssenevitceffE stnedutS elameF ni noitciddA tenretnI gnicudeR dna 3izierO azeR dimaH,2imiharbE hallormA,*itsahkdzaY abiraF,1ikarooK mayraM چکیده {IBهدف:این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواننمایشگری بر بهبودمهارتهای اجتماعی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دخترمعتاد به اینترنت در دانشگاه اصفهان انجام شده است.
تاکنون بررسیهای(1)- noitcidda tenretni (2)- eeL (3)- gnoY (4)- nietsnieW (5)- xueyojeL (6)- nosmaS (7)- neeK (8)- ijraH (9)- srednaS (10)- noskciD (11)- nirgeS (12)- rolyaT (13)- laznaH (14)- nietsrennoD (15)- ekhcsmoD (16)- wahS (17)- kcalB چندی انجام شده است که نشاندهنده اثرات وابستگی بهاینترنت در افت مهارتهای اجتماعی و کنارهگیری اجتماعیدر معتادان به اینترنت میباشند(ویزشفر،2006؛قاسمزاده،شهرآرای و مرادی، a 2008؛درگاهی و رضوی،2008؛صادقیان،2008؛مودی1،2004؛کامینگز2،باتلر3و کرات4،2002؛اینگلبرگ5و سوبرگ6،2004؛ویتی7و مک لافلین8،2007).
با توجه به این که پژوهشهای انجام شده،اثربخشی مداخلهبا رویکرد رواننمایشگری را در بهبود مهارتهای اجتماعینشان دادهاند و همچنین بررسیهای چندی نیز بهطور ضمنیبیانگر اثر اعتیاد به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی وگوشهگیری کاربران معتاد به اینترنت بودهاند،در پژوهشحاضر فرضیههای زیر بررسی شدند:1)بین اعتیاد به اینترنت ومهارتهای اجتماعی دانشجویان رابطه وجود دارد،2)رویکرد رواننمایشگری در افزایش میانگین نمرات(1)- ydooM (2)- sgnimmuC (3)- reltuB (4)- tuarK (5)- greblegnE (6)- grebojS (7)- yttihW (8)- nilhgualcM (9)- amardohcysp (10)- amardoicos (11)- gniyalp elor (12)- yrtemoicos (13)- oneroM (14)- rentalB (15)- yeroC (16)- relgoF (17)- cnalBeL (18)- rahaT (19)- nnamrelleK (20)- llenobraC (21)- reppiK (22)- lednuH (23)- laehciM (24)- icmamaH (25)- inohsreG (26)- ffolcsE (27)- sataraK (28)- nakackoG زیرمقیاسها و مقیاس کلی مهارتهای اجتماعی دانشجویانگروه آزمایش مؤثر است،3)رویکرد رواننمایشگری درکاهش اعتیاد به اینترنت دانشجویان گروه آزمایش مؤثر استو 4)کاربرد رواننمایشگری با افزایش مهارتهای اجتماعی،میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان را کاهش میدهد."