خلاصه ماشینی:
"حال از خود باید پرسید که تواناسازی کارکنان چیست؟وقتی میتوانیم بگوئیم کارکنان را توانا کردهایم که آنها احساس مسئولیت در قبال کار خود و دیگران داشته باشند در چنین سازمانی ساختار به گونهای است که نه تنها کارکنان فقط ادای تکلیف نمیکنند بلکه تمامی تلاششان در راستای دستیابی به نتایج مطلوب است و برای هر چه بهتر شدن فرآیند به صورت تیمی و با همدلی و همکاری در جهت دستیابی به اهداف سازمان قدم برمیدارند.
در گذشته در سازمانهای سنتی همواره محور کار مدیر،کنترل شدید کارکنان بود وی حال برای ایجاد سازمانی که کارکنان آن تواناسازی شوند آزادی بیشتر داده میشود و همواره وظیفه اصل مدیران ایجاد یک توازن مناسب بین ازادی و کنترل است.
با شروع تغییرات در سازمان،در جهت ایجاد ساختار دایرهای،کارکنان احتمالا احساس ناامنی شغلی میکنند و تفکرشان اینت که دیگر توجهی به آنها نمیشود ولی واقعیت این است که باید رابطه بین مؤسسه و کارکنانش،تغییر اساسی یابد تا کارمندان تشویق گردند که فعالانه در امور سازمان شرکت کنند و از نتایج دادهها خود به سازمان مطلع گردند.
دیگر مدیر نقش سنتی خود را از دست داده و وظیفهاش ایجاد محیط مناسب برای ایجاد وظایف توسط کارکنانش است و به کارکنان خود یاری میدهد که چگونه مشکلات خود را حل کنند و دیگر مدیر،مسئول حل مشکلات افراد در سازمان نخواهد بود بلکه همواره کمکی برای آنها در جهت بهسازی نیروی انسانی از طریق آموزشها و چرخشهای کاری و غناسازی شغلی است."