خلاصة:
قدرت در مراوده ها و روابط موجود میان افراد نقش عمده ای دارد. از طریق قدرت می توان بر رفتار پیروان
خود نفوذ یافت و استفاده از آن را ارزیابی کرد. قدرت مسئله دنیای واقعی است. رهبرانی که قدرت را
می شناسند و می دانند چگونه آن را بكار برند از کسانی که نمی دانند یا آن را به کار نمی برند اثر بخش تر
هستند. لازم است بدانیم که برای نفوذ موفقیت آمیز در رفتار دیگران، رهبر باید از تاثیر قدرت بر شیوه های
مختلف رهبری آگاه باشد. منظور از استفاده اثر بخش از قدرت، تحت تاثیر قرار دادن رفتار دیگران به
گونه ای است که با نیازهای سازمان و کارکنان سازگاری داشته باشد. بكارگیری قدرت موثر چالشی دشوار
برای مدیران، کارکنان و سازمان هاست. مطالعات بسیار زیادی درباره مشاغل و افراد مختلف نشان داده اند
مهم ترین دلیل اطاعت و همراهی زیردستان، قدرت است (بطحائی، 1385). در مشاغل مختلف ورزش نیز
منابع قدرت شخصی به ویژه قدرت تخصص در مدیران تربیت بدنی اولویت داشتند قدرت تخصص و
پاداش و اطاعت با اثربخشی و قدرت مرجعیت همبستگی بالایی داشتند. از طرف دیگر، قدرت مربی یا
معلم ممكن است با رضایت مندی ورزشكار مرتبط باشد. زیرا برخی ابعاد رضایت مندی ورزشكار شامل
رضایت از عملكرد تیمی، رضایت از عملكرد فردی، رضایت از رفتار و تعامل مربی، رضایت از آموزش و
تمرین مربی به شیوه اعمال قدرت مربی شیوه اعمال قدرت معلم بستگی دارد.
ملخص الجهاز:
لازم است بدانيم که براي نفوذ موفقيت آميز در رفتار ديگران ، رهبر بايد از تاثير قدرت بر شيوه هاي مختلف رهبري آگاه باشد (نورخش و ميرنادري، ١٣٨٧).
از آنجا که افراد علاقه بيشتري نشان مي دهند تا در برابر دانشمندان و متخصصاني که مورد احترام آنان هستند، تعهد بيشتري بنمايند (و نه در برابر کسي که مقام خود را بر قدرت مبتني بر زور متکي نموده است )، بنابراين استفاده از قدرت مبتني بر تخصص وقدرت مرجع موجب بهبود عملکرد، رضايت شغلي و تعهد بيشتر کارکنان واعضاي سازمان خواهد شد.
فلاح (١٣٨٧)، در پژوهشي تحت عنوان رابطه شيوه هاي اعمال قدرت مربيان و رضايتمندي ورزشکاران زن استان مازندران ، دريافت قدرت تخصص و پاداش مربي اولويت بالايي دارند و ميزان رضايتمندي ورزشکاران از رفتار و تعامل مربي، مهم تر از ساير ابعاد رضايتمندي است .
در يک پژوهش توصيفي از نوع همبستگي تعداد ١٧٨ نفر از ورزشکاران مرد را در کشور تايلند را به عنوان نمونه انتخاب و از طريق پرسشنامه هاي تحقيق داده ها جمع آوري شد، در نهايت با استفاده از آزمون همبستگي مشخص شد، در پژوهش خود به اين نتيجه رشيدند که رضايتمندي بازيکنان با منابع قدرت مرجعيت و تخصص مربيان ارتباط معناداري دارد.
روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي تعداد ٣١٧ نفر از کارکنان در کشور استراليا را به عنوان نمونه انتخاب و از طريق پرسشنامه هاي تحقيق داده ها جمع آوري شد، در نهايت با استفاده از آزمون همبستگي و رگرسيون مشخص شد، که پايگاه هاي قدرت پاداش ، تخصص و مرجعيت رهبران تاثير بيشتري بر رضايت شغلي و تعهد سازماني پيروان دارند.