خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94- 93 صورت گرفته است.. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعهی پژوهش را کلیهی 5086 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94 - 1393 تشکیل دادهاند که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بوده است که براساس یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی علی آبادی (1392) و رضایی (1392) تدوین شده بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساختهای دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند. نتیجه گیری: در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پیاده سازی مدیریت دانش به طور نسبی زیرساختهای لازم وجود دارند، لیکن قبل از پیاده سازی مدیریت دانش این زیرساختها لازم است با برنامه ریزی منسجم و دقیق تقویت شوند.
ملخص الجهاز:
یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، زیرساخت فرهنگی و تمایل دانشجویان به اشتراک دانش در این دانشگاه وجود دارد اما زیرساخت های دیگر یعنی عوامل انسانی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی و عوامل ساختاری – اداری دچار ضعف هستند و نیاز به تقویت دارند.
Sohail & Daud (٢٠٠٩)، مینگ ، هو و لا١ (٢٠٠٩)، چین ، یی، گوگ ٢ (٢٠١٣)، فول وود، رولی، دلبریج ٣ (٢٠١٣) و در داخل کشور جعفرزاده کرمانی (١٣٩٠)، علیپور درویشی (١٣٩١)، اسماعیل پناه و خیاطی مقدم (١٣٩٢)، نعمتی انارکی، نوشین فرد، باب الحوائجی و اباذری (١٣٩١)، نعمتی انارکی، نوشین فرد (١٣٩٣) به بررسی رفتار اشتراک دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها پرداختند و به تاثیر عواملی نظیر ماهیت دانش (دانش ضمنی، دانش عینی)، فرهنگ حاکم بر سازمان ، انگیزه ی افراد برای اشتراک دانش ، فرصت ، نظام پاداش ، انتظارات شخصی، عدم اعتماد، عدم ارتباط با همکاران ، نبود سیستم مدیریت اطلاعات و کاربرد فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی دست یافتند.
میانگین کلی زیرساخت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی عددی برابر با ٢/٧٧٠٦ بود که نشان دهنده ی نظرات نسبتا مخالف پاسخ دهندگان نسبت به وجود این زیرساخت برای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است .
عدد P به دست آمده برای مقطع دکتری تخصصی و دکتری حرفه ای برابر با ٠/٠٣٥ بود که این عدد نیز از ٠/٠٥ کوچک تر بوده و نشان دهنده ی وجود اختلاف معنیدار بین نظرات دانشجویان مقاطع دکتری تخصصی و دکتری حرفه ای درباره ی زیرساخت های اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز است .