خلاصة:
در طی چند دهه اخیرء جوامع جهانی برای کاهش خسارات ناشی از وقوع بلایای طبیعی و افزایش توانایی
های اجتماعات محلی سعی در غنا بخشیدن به رویکردهای مدیریت بحران داشتند. به دنبال این تلاشهاء
در کنفرانس بینالمللی هیوگو در ژاپن» تابآوری جوامع محلی بهعنوان رویکردی جامع مطرح شد. علاوه
براین» بر دانش نیز بهعنوان ابزاری برای دستیایی به مدیریت بلایای طبیعی اثربخش و کاراء و در پی آن
رسیدن به تابآوری تاکید شد. از طرف دیگر چون شهر کرمان از نظر وضعیت نسبی بودن خطر زلزله در
سطح بسیار زیاد درجهبندی شده است. هدف کلی از این تحقیق رابطه میان مدیریت دانش مرتبط با زلزله
و تابآوری میباشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده که برای جمعآوری دادهها از
پرسش نامه استفاده گردید. پرسش نامه مورد استفاده در این تحقیق محقق ساخته میباشد که روایی آن
توسط استادان راهنما و مشاور و دیگر متخصصین تایید گردید. همچنین ضریب پایایی پرسشنامه ۸۵۱/
برآورد گردید. نمونه آماری این تحقیق ۱۰۳ نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان و به روش تصادفی
ساده انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون های تی تک نمونه ای» تی دو نمونه ای» آنوا و
همچنین از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تایید یا رد فرضیات استفاده شد. نتایج نشان داد که میان
مدیریت دانش مرتبط با زلزله و تابآوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ علاوه بر این تمامی فرضیات
فرعی نیز مورد قرار گرفتند. از طرفی دیگر نتایج حاصل از مقایسه میانگینها حاکی از آن است که
میانگین مدیریت دانش بین دو گروه زن و مرد تفاوتی ندارد» اما میانگین مدیریت دانش در گروه های
باتجربه و بیتجربه» تحصیلی و سنی متفاوت است و میانگین تابآوری در بین تمامی گروهها متفاوت
است.
ملخص الجهاز:
جدول ٤- خروجی آزمون آنوا برای مقایسه میانگین مدیریت دانش مرتبط با زلزله در گروه های سنی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اگر مقدار معناداری بیشـتر از ٠٥/ باشـد، تفاوت معناداری بین گروه ها وجود ندارد؛ اما درصورتیکه معناداری کمتر از ٠٥/ باشـد، تفاوت معنادار و میبایسـت برای مشـاهده این تفاوت ، از آزمون های تعقیبی اسـتفاده نمود.
جدول ٦- خروجی آزمون آنوا برای مقایسه میانگین مدیریت دانش مرتبط با زلزله در گروه های تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} لذا برای مشـاهده این اختلاف بایسـتی از آزمون توکی اسـتفاده کرد.
جدول ٨- خروجی آزمون تی برای مقایسه میانگین تاب آوری در گروه های جنسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصـل از جدول فوق نشان میدهد که t محاسبه شده (٠٠٨/) در سطح معناداری ٠٠٠/ و درجه آزادی ١٠١، کمتر از ٠٥/ اســـت ، لذا با ٩٩ درصـــد اطمینان میتوان ادعا کرد که مدیریت دانش مرتبط با زلزله در بین دو گروه یاد شده تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول ١١- خروجی آزمون آنوا برای مقایسه میانگین مدیریت دانش مرتبط با زلزله در گروه های تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} لذا برای مشــاهده این اختلاف ، که در بین کدام یک از گروه ها وجود دارد، بایســتی از آزمون تعقیبی توکی اســتفاده شود.
جدول ١٤- خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ⃰⃰ معناداری در سطح ٩٩ درصد ٤- جمع بندی در مطالعه حاضـر، نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون ؛ به جهت تأیید و یا رد فرضیات ؛ نشان داد که رابطـه مثبت و معناداری بین مدیریت دانش مرتبط با زلزله و تاب آوری وجود دارد.