خلاصة:
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز میباشد. روششناسی: ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) میباشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی پرسشنامههای مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی استفاده گردید، به ترتیب برابر با 89/0 و 92/0 به دست آمد. جامعه مورد مطالعه، کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز (87 نفر) میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین مؤلفههای مدیریت دانش، بین مؤلفههای "افراد" ، "فرایند" و "فرهنگ" با کارآفرینی سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالیکه بین مؤلفه "فنآوری" با "کارآفرینی سازمانی" رابطه معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: کتابخانهها نیاز به پیادهسازی مدیریت دانش و بهرهگیری از سرمایههای فکری خود، در ایجاد کارآفرینی سازمانی در طول زمان مییابند که، بستگی به فرآیند تبادل دانش دارد. در این مسیر مهمترین عامل موفقیت کارآفرینی سازمانی، مدیریت کردن اثر بخش دانش در سازمان است. به عبارت دیگر، مدیریت دانش در کتابخانهها میتواند به عنوان بستر ظهور کارآفرینی سازمانی تلقی گردد.
ملخص الجهاز:
Kim & Yang تحقیق میتواند به متخصصان علم اطلاعات در دانشگاه شیراز جهت ایجاد طرح های موفق در زمینه مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی یاری رساند در همین راستا این پژوهش ، به سؤالات زیر پاسخ میدهد: ١.
چه رابطه ای میان مؤلفه "افراد" در مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز رابطه معنیدار وجود دارد؟ ٢-١.
چه رابطه ای میان مؤلفه "فن آوری" در مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز رابطه معنیدار وجود دارد؟ ٣-١.
چه رابطه ای میان مؤلفه "فرایند" در مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز رابطه معنیدار وجود دارد؟ ٢.
بین مؤلفه "فرهنگ "در مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز، رابطه معنیدار و معکوس با ضریب همبستگی ٠/٢٦٢ و سطح معنیداری ٠/٠٥< P وجود دارد.
بین مؤلفه "فرایند"در مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز، رابطه معنیدار و مثبت با ضریب همبستگی ٠/٣٧٥ و سطح معنیداری٠/٠١< P وجود دارد.
یافته های پژوهش نشان میدهد که ، رابطه بین مؤلفه "فن آوری"در مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانش - شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز معنیدار نمیباشد.
با توجه به نتایج به دست آمده ، بین مؤلفه "فرهنگ " در مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با کارآفرینی سازمانی آنان ، رابطه معنیداری وجود دارد.