خلاصة:
ﻋﺰت در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﯾﮑﯽ از ﺻﻔﺎت ﺧﺪای ﻣﺘﻌﺎل اﺳﺖ، اوﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺰﯾﺰ ﺷﮑﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ و ﻫﺮ ﮐﻪ ﻋﺰت دو ﺟﻬﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﺎﯾﺪ اﻃﺎﻋﺖ ﻋﺰﯾﺰ ﮐﻨﺪ. ﻋﺰت ﺣﺎﻟﺘﯽ اﺳﺖ ﻣﻌﻨﻮی ﮐﻪ در ﭘﺮﺗﻮ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺧﺪا ﺣﺎﺻ ﻣﯽ ﺷﻮد و اﮔﺮ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻔﺖ ﻣﻨﺼﻒ ﺷﻮد، ﻧﯿﺮوﻣﻨﺪ، ﺷﺮﯾﻒ، ﻣﻘﺘﺪر و ارﺟﻤﻨﺪ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺣﺎل اﮔﺮ در ﺟﺴﺘﺠﻮی ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺼﺪاﻗﯽ از ﻋﺰت و اﻓﺘﺨﺎر ﺑﺎﺷﯿﻢ، ﺑﯽ ﺷﮏ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻧﮕﺎه ﻫﺎ ﻣﻌﻄﻮف ﺳﺎﻻر ﻏﯿﺮ ﺗﻤﻨﺪان ﻋﺎﻟ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﯽ) ع (ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، ﭼﺮا ﮐﻪ اﻣﺎم و ﯾﺎراﻧﺶ ﺷﺮﯾﻔﺶ در ﭘﺮﺗﻮ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺧﺪا و ﺑﺎ ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ ای درﺧﺸﺎن و ﭘﺮ اﻓﺘﺨﺎر، ﺗﺼﻮﯾﺮی ﮐﺎﻣﻼ ﮔﻮﯾﺎ و ﻋﺒﺮت آﻣﻮز از زﻧﺪﮔﯽ ﺗﻮام ﺑﺎ ﻋﺰت و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪی را ﺑﺮای ﻫﻤﻪ ﻋﺼﺮﻫﺎ و ﻧﺴﻞ ﻫﺎ ﺗﺮﺳﯿﻢ ﻧﻤﻮدﻧﺪ و ﺟﺎوداﻧﻪ ﺗﺎرﯾﺦ ﺷﺪﻧﺪ. ﺣﺎل ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺣﺴﺎس ﻧﻈﺎم ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ و ﻣﻮاﺿﻊ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮان، اﮔﺮ ﺗﺸﻨﻪ ﻋﺰت و ﺳﻌﺎدﺗﯿﻢ، آب را ﺑﺎﯾﺪ از ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻧﻮﺷﯿﺪ و ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ در ﮐﻼم و ﺳﯿﺮه ﺳﺮور آزاﮔﺎن ﮐﻪ ﻣﻈﻬﺮ ﻋﺰت و ﺷﺮاﻓﺖ را ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﻧﻤﻮدار ﮐﺎﻣﻞ اﻓﺘﺨﺎر ﺣﻘﯿﻘﯽ اﺳﺖ، ﺑﺮ ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﭼﻨﯿﻦ و ﻗﻮف ﯾﺎﻓﺘﻪ و زان ﭘﺲ در زﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﻨﺪﯾﻢ ﺗﺎ در دﻧﯿﺎر و ﻋﻘﺒﯽ سربلند و ارجمند باشیم.
ملخص الجهاز:
حال اگر در جستجوي چنين مصداقي از عزت و افتخار باشيم ، بيشک تمامي نگاه ها معطوف سالار غير تمندان عالم حسين بن علي (ع ) خواهد شد، چرا که امام و يارانش شريفش در پرتو بندگي خدا و با کارنامه اي درخشان و پر افتخار، تصويري کاملاً گويا و عبرت آموز از زندگي توأم با عزت و سربلندي را براي همه عصرها و نسل ها ترسيم نمودند و جاودانه تاريخ شدند.
(فلسفه اخلاق ص ١٤٧و١٤٨) در کلام نوراني امام علي (ع ) آمده است : «من کرمت عليه نفسه هانت عليه شهواته » (نهج البلاغه ، حکمت ٤٤٩) که هر کس کرامت و عظمت نفس خويش را درک کند، شهوات و خواسته هاي حيواني براي او خيلي کوچک ميشوند.
علي (ع ) ميخواهند بفرمايند که آن دسته از انسانها به انسانيت خود و اخلاق انساني خود نزديک هستند که از کرامت و عزت نفس برخوردار باشند براي اين که اگر کسي خود را عزيز و گرامي بدارد، به آساني بر استعداد حيوانياش پيروز ميشود و حرکت خود را در جهت انسانيت و اخلاق انساني شتاب ميدهند عوامل بسياري هستند که انسان را از زندگي انساني او جدا ميکنند و به سمت زندگي حيواني ميبرند.
(قصه کربلا ص ٢٣٩و٢٤٠) معمولا آنها که خويش را به فراموشي سپرده اند و از عزت و کرامت بيبهره اند اين درخواست ها را ـ ولو از طرف دشمن باشد ـ به آساني ميپذيرند و تسليم ميشوند اما اگر کسي روحي به بلنداي روح ابوالفضل (ع ) داشته باشد و همانند او، با روح حسين پيوند خورده باشد محال است که در برابر اين خواسته ها تسليم گردد حضرت ابوالفضل (ع ) روحي حسين گونه داشت و همچون انساني کامل ، از کرامت نفس برخوردار بود.