خلاصة:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿــﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳــﯽ ﻣﯿﺰان ﻫﻤﺴــﻮﯾﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ اﻫﺪاف ﭘﺮورﺷــﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﺗﺪرﯾﺲ اﺛﺮﺑﺨﺶ اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻣﺪارس اﺻﻔﻬﺎن در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1401-1400 ﺑﻮده اﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 50 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷـﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳـﯽ ﻣﯿ ﺰان ﻫﻤﺴــﻮﯾﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ اﻫﺪاف از ﺳـﺎﺧﺘﻪ و ﺑﺮای ﺑﺮرﺳـﯽ ﺗﺪرﯾﺲ اﺛﺮﺑﺨﺶ از ﺳــﯿﺎﻫﻪ ﻣﺸـﺎﻫﺪه ﻋﯿﻨﯽ و ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪ. در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ داده، ﺑﺮاﺳـﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی آزﻣﻮن ﺑﺮاﺑﺮی ﻧﻤﻮﻧﻪ ای اﺳﺘﻔﺎده ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﻤﺴﻮﯾﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری از ارزش ﻣﺘ ﻮﺳﻂ ﺑﺎﻻﺗﺮ اﺳﺖ. ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، رﺷﺘﻪ ی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺳﺎﺑﻘﻪ ی ﺧﺪﻣﺖ در ﻫﻤﺴﻮﯾﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮی ﻧﺪارد و ﻣﻌﻠﻤﺎن دارای ﻫﻤﺴﻮﯾﯽ ﺑﺎﻻ ﺑﺎ اﻫﺪاف ﭘﺮورﺷﯽ از ﺗﺪرﯾﺲ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺗﺮی در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﻫﻤﺴﻮﯾﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﺮﺧﻮردار ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ملخص الجهاز:
پس از اين تحقيقات ، نقش و اهميت ايجاد يک سيستم رسمي آموزش و پرورش براي کودکان دبستاني مورد توجه متخصصان علوم تعليم و تربيت قرار گرفته است .
البته هدف اساسي از اين دوره تنها نگهداري و مراقبت از کودک و برنامه هاي درسي نيست بلکه آماده نمودن کودک براي رشد جسمي، ذهني، عاطفي، اجتماعي و پرورشي کودک از طريق اجراي فعاليت ها و برنامه هاي درسي مفيد و سازنده بر اساس اهداف آموزش و پرورش ابتدايي است .
(هيلگارد و همکاران ، ١٩٨٣، ترجمه براهني و همکاران ، ١٣٧٣) نتايج تحقيقات متعددي نشان داده اند «آموزش و پرورش دوره ابتدايي، مرحله اي است که رشد قواي جسمي، ذهني، عاطفي، اجتماعي کودکان را به طور هماهنگ و متعادل تأمين ميکند» (گروه آموزش دبستاني، ١٣٧٧) و مي تواند بر عملکرد اجتماعي، تحصيلي و رفتاري کودکان تأثيرگذار باشد.
بنابراين در تحقيق حاضر محقق بر آن است ، ميزان آشنايي معلمان دوره ابتدايي استان اصفهان را با اهداف مصوب اين دوره تعيين نمايد.
نکته ديگر اينکه در تدوين اهداف دوره ابتدايي تا چه اندازه از اصول و قواعد علمي و صحيح استفاده شده و محتوا و روش هاي مناسبي را براي اجراي آموزش هاي مناسب آن پيش بيني کرده ، خود مي تواند، عامل انگيزه مناسبي براي مطالعه معلمان باشد.
محقق قصد دارد ميزان آشنايي معلمان دوره ابتدايي استان اصفهان را در زمينه اهداف آموزش و پرورش دوره ابتدايي، با توجه اهداف پژوهش تعيين نمايد.