خلاصة:
جامعه آماری در این پژوهش کودکان پیش دبستانی شهر بوشهر بوده که تعداد آنها بر اساس آمار بدست آمده در 27 پیش دبستانی این شهر میباشد. حجم نمونه در این پژوهش آزمایشی شامل 40 نفر میباشند که از این تعداد 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه میباشند. و از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون و مقیاس خود مرکز بینی کودک و نوجوان شکت است. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و برای آزمون فرضیهها از کوواریانس در نسخه 22 نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین گروههای آزمایشی و گواه از لحاظ حداقل یکی از متغیرهای مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و خود مرکز بینی تفاوت معنی داری در سطح (0001/0P) وجود دارد به عبارت دیگر میتوان گفت که بازیهای حسی - حرکتی موجب ارتقاء مهارتهای ارتباطی و سازگا ری اجتماعی و کاهش خود مرکز بینی آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گوا ه میشود.
The socialization process is one of the most important components of growth and one of the most basic aspects of personality development. This research will be available from pre-test, post-test or pilot projects. The statistical population in this Preschool children research is in Bushehr city, which is based on the data obtained in 27 preschools of this city. It would be impossible and difficult to review the entire statistical community. The sample size in this experimental study was 40 people, of which 20 were in the experimental group and 20 in the control group. The instrument used in this study is the California Social Adjustment Questionnaire and the Communication Skills Questionnaire and the Scale of Child and Adolescent Nursing Scale. In order to analyze the research data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and the hypotheses test, covariance, will be used in version 22 of SPSS software. The results indicate that the results indicate that there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of at least one of the dependent variables, namely, sensory motor activity and improving communication skills, social adjustment, and self-centered nose reduction (p