خلاصة:
نبود راهکارهای لازم برای ارتقای برند شرکت های اینترنتی در ایران مسئله ای است که بایستی توجه ویژه ای به آن داشت . هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر ارزش برند شرکت های اینترنتی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی است . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - پیمایشی است و جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل داده است که تاکنون حداقل یک بار از شرکت های اینترنتی خرید داشته اند. روش نمونه گیری با توجه به انجام پژوهش همزمان برخط و عدم دسترسی به لیست کامل جامعه ی آماری به صورت طبقه ای در دسترس گرفته شد. برای این منظور از پرسشنامه حضوری و اینترنتی استفاده شد. پس از تجزیه وتحلیل های آماری که نشان داد، جامعه ی آماری دارای توزیع نرمال است ؛ از آزمون مدل یابی حداقل مربعات جزئی و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، از میان عوامل موثر بر ارزش برند، ارتباطات بازاریابی و خدمات مشتری از اولویت برخوردارند و به ترتیب ، آگاهی برند، کیفیت ادراک شده از برند، تعاملات و وفاداری برند از عوامل بعدی اثرگذار بر ارزش برند به شمار می روند.
ملخص الجهاز:
نتايج پژوهش نشان داد، از ميان عوامل مؤثر بر ارزش برند، ارتباطات بازاريابي و خدمات مشتري از اولويت برخوردارند و به ترتيب ، آگاهي برند، کيفيت ادراک شده از برند، تعاملات و وفاداري برند از عوامل بعدي اثرگذار بر ارزش برند به شمار مي روند.
(2002) بررسي پژوهش هاي انجام شده مشخصات فروشنده ٤)مشخصات محصول /خدمات [٢٦] عوامل شناسايي شده تأثيرگذار بر ارزش برند سايبرها: ١) آگاهي برند ٢) ابعاد قدرت تصوير برند: - مشخصات ميزان ارزش برند سايبرها چقدر است و جه - ادراک مصرف کننده نسبت به ارزش و نفع عواملي را شامل مي شود؟/ دويست نفر از نا و مارشال دانشجويان کارشناسي سنگاپور و دويست ٣) نگرش برند ٤) تداعي گرهاي برند همچنين عواملي مثل ١.
در اين پژوهش براي اندازه گيري تداعي گرهاي وب از نظريات کلر[١٩] درباره ي تصوير برند در قالب ويژگي هاي کارکردي ١ مثل اطلاعات مرتبط وب سايت و تجربي ٢ مثل تصوير وب سايت استفاده شده است .
ازآنجاکه براي هر شرکتي (سنتي ) عناصر ارتباطي بازاريابي / برند در قالب تبليغات ، روابط عمومي ، اطلاعات محصول ، ترفيعات فروش و تجاري سازي تعريف مي شود، براي شرکت هاي اينترنتي که در محيط وب مشغول به فعاليت هستند همين عناصر به گونه اي ديگر به صورت فرمت هاي الکترونيکي تعريف مي شود.
H٧ ارتباطات بازاريابي تأثير مثبتي بر کيفيت ادراک شده از برند شرکت هاي اينترنتي دارد.
H١٥ خدمات مشتري تأثير مثبتي بر کيفيت ادراک شده از برند شرکت هاي اينترنتي دارد.
Brand equity for online companies, Journal of Marketing Intelligence & Planning 2008; 26(7): 719-742.