خلاصة:
ﻗﺮاﺋﻴﻢ، ﻳﻜﻲ از ﻛﻬﻦﺗﺮﻳﻦ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻳﻬﻮدﻳﺖ ﭘﺲ از ﺟﺮﻳﺎن رﺳﻤﻲ آن – رﺑﺎﻧﻴﺎن- ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ درﻣﻴﺎﻧﻪ ﻗﺮن دوم ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺮﻳﺎﻧﻲ ﻏﺎﻟﺐ در ﻣﻴﺎن ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺮاﻛﺰ ﻳﻬﻮدی اﻳﺮان ﻣﻮردﭘﺬﻳﺮش ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﻜﺘﻪ ﻣﻬﻢ درﺑﺎرة ﻓﺮﻗﺔ ﻗﺮاﺋﻴﻢ، ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی آﻧﻬﺎ از ﻛﻼم اﺳﻼﻣﻲ و ﺗﻌﺎﻣﻠﺸﺎن ﺑﺎ ﺟﺮﻳﺎنﻛﻼﻣﻲ ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ اﺳﺖ. ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎرﻳﺨﭽﺔ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی و ﺗﻜﻮﻳﻦ ﻗﺮاﺋﻴﻢ، ﺑﺮﺧﻲ وﺟﻮه ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﻗﺮاﺋﻴﻢ از ﻛﻼم اﺳﻼﻣﻲ را ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار داده اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ ﺑﺤﺚ و ﺟﺪلﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن در ﻧﻘﻞ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺬﻛﻮر وﺟﻮد داﺷﺘﻪ، ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺗﻤﺎم ﻣﻔﺴﺮان ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ اﺳﻼﻣﻲ، در ﺗﻮﺿﻴﺢ داﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻗﺮآن در ﺧﺼﻮص ﺑﻨﻲاﺳﺮاﺋﻴﻞ، ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻓﺮاواﻧﻲ از ﺳﻨﺖ داﺳﺘﺎﻧﻲ ﻣﺘﺪاول در ﻣﻴﺎن ﻳﻬﻮدﻳﺎن ﻧﻘﻞ ﻛﺮدهاﻧﺪ و ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﻣﺸﺨﺺ ﺗﺄﻟﻴﻒ آﺛﺎری ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻗﺼﺺ اﻻﻧﺒﻴﺎء، زﻣﻴﻨﻪ ﺗﺪاول ﮔﺴﺘﺮدهﺗﺮی ﺑﺮای اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ادﺑﻴﺎت را در ﺳﻨﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﻓﺮاﻫﻢ آورده ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﻟﻤﺒﺘﺪأ ﻧﮕﺎری در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﻲ ﻇﻬﻮر ﻛﺮد؛ ﻛﻬﻨﺘﺮﻳﻦ اﺛﺮ از اﻳﻦ دﺳﺖ ﻇﺎﻫﺮا ﻛﺘﺎبﻫﺎ ﻣﺒﺘﺪأ اﻟﺪﻧﻴﺎ و ﻗﺼﺺ اﻻﻧﺒﻴﺎء ﻧﻮﺷﺘﻪ اﺳﺤﺎق ﺑﻦ ﺑﺸﺮ )د 602( اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﻦ آن ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن ﺑﻌﺪی ﺑﻮده و ﺗﺤﺮﻳﺮی از آن ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪه؛ ﻛﺘﺎب ﺑﺪء اﻟﺨﻠﻖ و ﻗﺼﺺ اﻷﻧﺒﻴﺎء وﺛﻴﻤﺔ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﻓﺎرﺳﻲ )د 732( اﺷﺎره ﻛﺮد.
05/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻫﺸﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻣĤﺧﺬ ﻛﻬﻦ درﺑﺎره اﻳﻦ ﮔﺮوه ﻳﻬﻮدی ﺑﺴﻴﺎر اﻧﺪک اﺳﺖ و ﺟﺰ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ در ﺿﻤﻦ ﻛﺘﺎب اﻻﻧﻮار و اﻟﻤﺮاﻗﺐ ﻗﺮﻗﺴﺎﻧﻲ )د ﭘﺲ از 623( آﻣﺪه اﺳﺖ1، دﻳﮕﺮ داﻧﺴﺘﻪﻫﺎی ﻣﺎ درﺑﺎره ﻗﺮاﺋﻴﻢ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮاﻛﻨﺪهای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺨﺸﻲ از آﻧﻬﺎ در ﻣﺤﺪوده ﺳﻨﺖ ﻗﺮاﺋﻴﻢ ﻣﺘﺎﺧﺮ ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﺎص ﺑﺎﻳﺪ از ﻛﺘﺎب اﻟﻴﺸﺎع ﺑﻦ اﺑﺮاﻫﺎم2 ﻗﺮاﺋﻲ ﻛﻪ در ﻗﺮن ﺷﺸﻢ ﻣﻲزﻳﺴﺘﻪ3 و زﻧﺪﮔﻲﻧﺎﻣﻪ ﻣﻔﺼﻠﻲ از ﻋﺎﻧﺎن، ﭘﻴﺸﻮای ﻗﺮاﺋﻴﻢ ﻧﻘﻞ ﻛﺮده و ﻛﺘﺎبﻫﺎی ﻣﻠﻞ و ﻧﺤﻞﻧﮕﺎری اﺳﻼﻣﻲ ﻛﻪ ﮔﺎه از ﻣﺘﻮن ﻗﺮاﺋﻴﻤﻲ ﻳﺎ اﻓﺮاد ﻗﺮاﺋﻴﻤﻲ ﻣﻄﺎﻟﺒﻲ ﻧﻘﻞ ﻛﺮدهاﻧﺪ، ﻧﺎم ﺑﺮد.
در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ آﺛﺎر اﺑﻮاﻟﺤﺴﻴﻦ ﺑﺼﺮی )د 634( در ﺳﻨﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ آﻧﻜﻪ آﺛﺎرش دﺳﺖ ﻛﻢ ﺗﺎ ﻗﺮن ﻫﺸﺘﻢ در دﺳﺖ ﺑﻮده و از آن ﻧﻘﻞ ﻗﻮل ﻣﻲﺷﺪه، ﺑﻪ ﺟﺰ ﻛﺘﺎب اﻟﻤﻌﺘﻤﺪ ﻓﻲ اﺻﻮل اﻟﻔﻘﻪ از ﻣﻴﺎن رﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﺨﺶﻫﺎﻳﻲ از آﺛﺎر او ﺧﺎﺻﻪ اﺛﺮ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﻛﻼﻣﻴﺶ ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺘﺎب ﺗﺼﻔﺢ اﻻدﻟﺔ در ﻣﻴﺎن ﻗﺮاﺋﻴﻢ ﻣﺘﺪاول ﺑﻮده و ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪه و ﺑﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ درﺑﺎره ﻛﻼم ﻣﻌﺘﺰﻟﻲ اﻫﻤﻴﺖ ﻓﺮاواﻧﻲ دارﻧﺪ و ﺣﺘﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس آﻧﻬﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﻋﻠﺖ ﻧﺰاع ﻣﻴﺎن ﭘﻴﺮوان ﻗﺎﺿﻲ ﻋﺒﺪاﻟﺠﺒﺎر ﺑﺎ اﺑﻮاﻟﺤﺴﻴﻦ ﺑﺼﺮی را درﻳﺎﻓﺖ."