Abstract:
امروزه اکثر سازمان ها برای تعیین برنامه های رشد و توسعه خود راهبردهای کلان را تدوین می کنند. تدوین درست راهبردها به سازمان ها در رسیدن به جایگاه مناسب و جذب سهم بازار بیشتر کمک شایانی مینماید. هدف از انجام این پژوهش، تدوین راهبردهای راهبردی شرکت بهداشتی و دارویی مینو با استفاده از سیستم های قاعده بنیاد فازی است. برای این منظور ابتدا با طی گام های لازم، برنامه های راهبردی شرکت و ازجمله ماتریس سوات و راهبردهای حاصل از آن استخراج شد. در گام های بعدی ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی شرکت بهداشتی و دارویی مینو به روش کلاسیک و معمول استخراج شد که حاصل آن راهبرد محافظه کاری به عنوان راهبرد راهبردی شرکت تعیین شد. در نهایت، با استفاده از پایگاه دانش در سیستم قاعده بنیاد منطق فازی اقدام به طراحی قواعد تصمیم گیری شد که خروجی آن تعیین امکان موفقیت برای راهبردهای چهارگانه راهبردی شرکت (تهاجمی، محافظه کاری، رقابتی و تدافعی) با استفاده از منطق فازی است. نتایج نشان می دهد که راهبردهای محافظه کاری و رقابتی به یک میزان امکان موفقیت دارند. همچنین نتایج سیستم قاعده بنیاد فازی، طبق نظر کارشناسان مربوط، نشان دهنده همخوانی بهتر آن با تفکر انسانی و با واقعیات موجود شرکت است.
Machine summary:
ارائه رویکردی جدید جهت انتخاب راهبردهای راهبردی با استفاده از سیستم های قاعده – بنیاد فازی محمد همتی* چکیده امروزه اکثر سازمان ها برای تعیین برنامه های رشد و توسعه خود راهبردهای کلان را تدوین می کنند.
هدف از انجام این پژوهش، تدوین راهبردهای راهبردی شرکت بهداشتی و دارویی مینو با استفاده از سیستم های قاعده بنیاد فازی است.
در نهایت، با استفاده از پایگاه دانش در سیستم قاعده بنیاد منطق فازی اقدام به طراحی قواعد تصمیم گیری شد که خروجی آن تعیین امکان موفقیت برای راهبردهای چهارگانه راهبردی شرکت (تهاجمی، محافظه کاری، رقابتی و تدافعی) با استفاده از منطق فازی است.
راهبردهای سازمانی در سطح عالی سازمان طراحی و تدوین می شوند و بیان و تصمیم گیری در خصوص آن ها قبل از آنکه در چارچوب اعداد قطعی بیان شوند، بیشتر به زبان و هوش انسانی نزدیک است؛ لذا با توجه به اهمیت تعیین نوع راهبردها در ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی در شرکت بهداشتی و دارویی مینو تصمیم گرفته شد که از سیستم قاعده بنیاد فازی استفاده شود.
در این تحقیق از روش های مدیریت راهبردی مانند ماتریس سوآت، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی، مراحل اجرای راهبردی دیوید و برای بررسی و تحلیل دادهها از منطق فازی و از نرم افزار مطلب استفاده شده است.
A fuzzy set analysis of orientations, strategies, and environments, Journal of Business Research, 69, Issue 4, Pages, 1428–1436.
Linkages among business strategy, uncertainty and performance in the hospitality industry: Evidence from an emerging economy, International Journal of Hospitality Management 34.