Abstract:
توسعه جهانی رسانههای اجتماعی در کنار مقبولیت کالاهای لوکس نزد مشتریان ایرانی بر فعالیتهای بازاریابی برندهای لوکس و ارزش ویژه مشتریان آنها تاثیر قابل توجهی داشته است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر تلاشهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه مشتری در برندهای لوکس میباشد. این پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق، مشتریان برند درسا با حجم نمونه 384 نفر بودهاند. برای آزمون فرضیات پژوهش، روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که تلاشهای بازاریابی رسانه اجتماعی بر ارزشهای ویژه برآوردی، رابطه، برند و نگرش تاثیر مثبت دارد. همچنین ارزش ویژه رابطه و برند بر ارزش ویژه مشتری تاثیر مثبت میگذارند و قصدخرید مستقیما توسط ارزش ویژه برآوردی و رابطه به طور مثبت متاثر میشود. در نهایت قصد خرید و تجربه برند بر ارزش ویژه مشتری تاثیر مثبت دارند.
The global development of social media and the acceptance of luxury products among Iranian customers have significant effects on the marketing activities of luxury brands and their customer equity. The objective of this research is to examine the effect of Social Media Marketing(SMM) activities on customer equity of luxury brands. In terms of objective, this research was descriptive of survey type. The statistical population of the present research was Dorsa’s customers with a sample size of 384. In order to test the hypotheses, Structural Equation Modeling (SEM) and AMOS software were used. The results showed that SMM activities have positive impacts on value equity, relationship equity, brand equity, and attitudinal equity. Moreover, relationship equity and brand equity have positive impacts on customer equity, and purchase intention is directly affected by value equity and relationship equity. Eventually, purchase intention and brand experience had a positive effect on customer equity.
Machine summary:
هدف این تحقیق بررسی تأثیر تلاشهای بازاریابی در رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه مشتری در برندهای لوکس است .
در یک نگاه، هدف این تحقیق مطالعه عوامل موثر بر فعالیت های بازاریابی رسانه اجتماعی برندهای لوکس (برند درسا) در جهت ارزیابی تأثیر این فعالیت ها بر ارزش ویژه مشتری ٧ می باشد.
با در نظر گرفتن تأثیر مثبت و آشکار تلاشهای بازاریابی رسانه اجتماعی بر چهار مؤلفه ارزش ویژه برآوردی، رابطه ، برند و نگرش توجه بیشتر بر این روابط ضروری است .
“Do social media marketing activities enhance customer equity?
“Linking customer-based brand equity with brand market performance: a managerial approach”.
A study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry.
The impact of marketing activities on service brand equity: The mediating role of evoked experience.
Farhang Saba publication: Tehran The Impact of Social Media Marketing Activities and On Customer Equity of Luxury Brands A Study of Dorsa Brand Zohreh Dehdashti Shahrokh1, Maryam Naeli 2* 1.
Master of Business Administration: Marketing, Department of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University Abstract The global development of social media and the acceptance of luxury products among Iranian customers have significant effects on the marketing activities of luxury brands and their customer equity.
The objective of this research is to examine the effect of Social Media Marketing (SMM) activities on customer equity of luxury brands.
Eventually, purchase intention and brand experience had a positive effect on customer equity.