Abstract:
پژوهش حاضربا هدف ارائه مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان عجب شیر صورت گرفته است. با توجه به اهداف پژوهش سوالات آن عبارتنداز:- مولفههای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس کدامها هستند؟- بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان ارائه کرد؟- آیا بین نظرات اساتید وکارشناسان در خصوص مدل پیشنهادی تفاوت وجود دارد؟- درجه تناسب مدل پیشنهادی از نظر اساتید وکارشناسان به چه میزان است ؟ روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه اساتید رشته مدیریت آموزشی وعلوم تربیتی دانشگاههای تبریز به تعداد30 نفر وکارشناسان آموزش وپرورش شهرستان عجبشیر به تعداد 150نفرتشکیل میدهند. برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شده است و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 28 نفر از اساتید و106 نفر از کارشناسان برآورده شده است. با توجه به مبانی نظری و مطالعات جهانی؛ مولفههای مدل مدیریت منابع انسانی شناسایی و استخراج شده اند و پس از استخراج مولفه ها؛ زیر طبقات هر مولفه نیز بطور جداگانه مشخص شده است برای پاسخ به سوالات ؛ دو پرسشنامه 49 و 21 سوالی تدوین شده و پس از اطمینان از روائی و اعتبار آنها (94/ و 95/) اطلاعات لازم گرد آوری شد. برای پاسخگویی به سوال یک از آزمون Tتک نمونه ای استفاده گردیده که شش مولفه استخراج شده از پیشینه مورد تایید قرار گرفتند؛ برای پاسخ به سوال 2 ازتحلیل عاملی استفاده شده است که مولفه ها پس از بررسی اساتید و کارشناسان به ترتیب ارزش های ویژه به نام های :1- تجزیه وتحلیل شغل2- برنامهریزی نیروی انسانی 3- مدیریابی 4- استخدام نیروی انسانی 5- نگهداری نیروی انسانی 6- ارزشیابی عملکرد نیروی انسانی نامگذاری و مورد تایید قرار گرفتند.برای آزمون سوال 3 از Tمستقل استفاده شد، مشاهده گردید که بین نظرات دو گروه( اساتید و کارشناسان )تفاوتی وجودندارد و برای پاسخدهی به سوال چهار از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج نشان داده است که مدل مذکور با اعتبار 94%و میانگن نمره 4/9 از 10 مورد تایید قرار گرفت.
Machine summary:
"سئوال 2- بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان ارائه کرد ؟ برای پاسخ به سوال فوق از آزمون تحلیل عاملی استفاده گردیددر مجموع از 49 شاخص مولفه ها ؛43 شاخص ذیل تایید شده و شاخص هایی را که بار عاملی آنها کمتر از 4% بودند حذف گردیدند که شاخص های تایید شده مدل مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس به شرح ذیل در جدول شماره 4 آورده شده اند: جدول شماره 4- مولفه ها و شاخص های تایید شده پس اجرای تحلیل عاملی عوامل به ترتیب بار عاملی شاخص های تایید شده پس از آزمون تحلیل عاملی نگهداری نیروی انسانی 1- آموزشهای مستمر کارکنان 2- تامین نیازهای مادی 3- تامین نیازهای معنوی 4- بهداشت وایمنی در محیط کار 5- ایجاد رضایت شغلی با راهکارهای لازم 6- ارائه خدمات بیمه درمانی 7- ارائه خدمات رفاهی 8- امنیت شغلی 9- سیستم پاداش 10- استقرار نظام پیشنهادات 11- روحیه کاری تجزیه و تحلیل شغل 1- شرح شغل 2-تعیین شرایط احراز 3-ایجاد شبکه اطلاعاتی از نیازهای مهارتی وتخصصی 4-سیستم حقوق و دستمزد متناسب با مسئولیتها 5-سابقه وتجربه کاری 6- تشخیص نیازهای شغلی ارزشیابی عملکرد 1- تدوین استاندارد های عملکرد و شاخص های اندازه گیری آن 2- انتقال انتظارات عملکردی به کارکنان3- اندازه گیری عملکرد واقعی باستاندارد تعیین شده 4- مقایسه عملکرد واقعی با استاندارد تعیین شده 5- ارائة بازخوردهای به کارکنان درباره نتایج ارزشیابی 6- انجام اصلاحات اساسی در زمینه های مورد نیاز برنامهریزی نیروی انسانی 1- بررسی وضعیت موجود نیروی انسانی (تعیین موجودی یروی انسانی) 2- تعیین اهداف استراتژیک (بررسی اهداف آتی) 3- کنترل های نیروهای انسانی 4- بررسی تقاضا و عرضه نیروی انسانی به منظور اتخاذ تدابیر لازم استخدام 1- تعیین اهداف ونیازها 2- نیاز سنجی(تعیین ویژگیهای مهارتی وشغلی) 3- تعیین شاخصها 4- تشکیل کمیته استخدامی 5- مصاحبه 6- کاربرد مقیاس درجه بندی 7- آموزشهای پیش از خدمت مدیریابی 1- جذب از داخل سازمان 2- بخشنامه به داخل سازمان 3- ارتباط با بنگاههای مدیریاب 4- ارتباط با بنگاههای سمتیاب 5- از طریق آگهی 6- رسانه و صدا و سیما 7- نوع استخدام (رسمی و غیر رسمی) 8- دورة باز نشستگی 9- تعیین میزان حقوق مبانی نظری، فلسفه و اهداف، مراحل اجرائی و نظام ارزشیابی مدل و مولفه های چارچوب ادراکی مدل مدیریت منابع انسانی مدیرانمدارس، در شکل 1 نشان داده شده است."