چکیده:
مقاله ی حاضر، به بررسی نقش برنامه ریزی درسی مدرسه – محور در تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی درسی می پردازد. تمرکززدایی از نظام برنامه ریزی درسی، از مهمترین مسایل تعلیم و تربیت در عصر حاضر است که در نظام تعلیم و تربیت ایران نیز در این زمینه دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. عده ای، نظام برنامه ریزی درسی متمرکز را پاسخگوی نیازهای در حال تغییر نمی دانند و به کاستی ها و ناکامی های آن اشاره می کنند و گروهی دیگر، از نظام برنامه ریزی درسی متمرکز در تدوین برنامه های درسی حمایت می کنند. ایده ی برنامه ریزی درسی مدرسه- محور بر این پایه استوار است، که بهترین مکان برای طراحی برنامه ی درسی آن جایی است، که معلم و شاگرد در تعامل با یکدیگر هستند. برخلاف برنامه ی درسی مرسوم و متمرکز، که معلم را مجری صرف برنامه ی درسی قلمداد می کنند، معلم در این گونه برنامه ی درسی، نقش بارزتری نسبت به برنامه های درسی سنتی دارد. همچنین، دانش آموزان احساس می کنند که یادگیری با نیازهای آنان بیشتر مرتبط است و برنامه ی درسی انعطاف پذیر بوده و به سادگی موضوع های نو ظهور را که با برنامه ی درسی ارتباط نزدیک دارند، تلفیق می کند. طراحی برنامه ی درسی مدرسه- محور، از عواملی؛ مانند هدف های ملی تعلیم و تربیت، یادگیرنده، منابع در دسترس، فرهنگ مردم اطراف مدرسه، محیط مدرسه، راهبردها و نظام ارزشیابی و درجه ی اختیارات تصمیم گیری مدارس درباره ی برنامه ی درسی متاثر می شود
خلاصه ماشینی:
از جمله ويژگي هاي برنامه ريزي درسي مدرسـه - محـور ايـن اسـت ، کـه مـديران، معلمان، دانش آموزان و والديني که قصد مشارکت دارند، در اين نوع برنامه ريزي درگير هستند و در چنين مدرسه اي شأن و منزلت معلم بـالا اسـت ؛ زيـرا داشـتن مـسئووليت طراحي و اجـراي برنامـه ي درسـي بـراي هويـت حرفـه اي معلمـان، ضـروري اسـت (هاويلز٤٢، ٢٠٠٣).
برنامه ريزي درسي مدرسه - محـور بيـان هـدفهـا، فعاليت هاي دانش آموز و معلم را شامل مي شود و يک بررسي از انواع نتايج يادگيري را که مورد انتظار است ، در برمي گيرد.
منطق اين ادعا اين است ، که در برنامه ريزي درسي مدرسه – محور فرصـتي ايجـاد مي شود، که به مدارس اختيار تصميم گيري در زمينه ي تـدوين برنامـه هـاي درسـي داده شود و شرايط براي مشارکت و استفاده از توانايي هاي مسئوولان محلي ، مديران مدارس، معلمان، والدين ، دانش آموزان و کارکنان مدرسه دربرنامه ريـزي فـراهم شـود.
2. School – Based curriculum Development (SBCD) 3.
School-based curriculum Development: Principles, Processes, and practices, Wellington: Newzealand council for Educational Research.
A study of the institutional level of curriculum decision making through reported practice in selected school districts in Pennsylvania.
School-Based Curriculum Development: An Interview Study of Chinese kindergartens, Early Childhood Elucation Journal, 33 (4): 223-229.
School-based curriculum decision- making: A study of the Thailand reform, Unpublished Doctor of Dissertation, Indiana university.
School-based curriculum development, Paris: OECD.
School – based curriculum development.