چکیده:
ورود ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﻋﺼﺮ داﻧﺎﯾﯽ، ﻣﺴﺘﻠﺰم ﭘﯿﺶﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎﺧﺘﺎری، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ و اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ؛ ﻣﻮﺿـﻮﻋﯽ ﮐـﻪ ازدﯾﺪﮔﺎه ﺑﺴﯿﺎری ﻣﻮرد ﻏﻔﻠﺖ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣـﻮرد ﻧﯿـﺎز در راﺳـﺘﺎیﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﯽﭘﺮدازد. ﺳﻮال اﺳﺎﺳﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﺒﺎرﺗﺴﺖ اﺳﺖ از اﯾﻨﮑﻪ اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز در راﺳﺘﺎی ﻣﻮﻓﻘﯿﺖﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﮐﺪام اﺳﺖ؟ وﺿﻌﯿﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ از ﻧﮕﺎه اﺑﻌﺎد و ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﭘﯿﺶﮔﻔﺘﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ و ﭼﻪراﺑﻄﻪای ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﭘﯿﺶﮔﻔﺘﻪ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ وﺟﻮد دارد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﭘﺨﺶ ﻓﺮآوردهﻫﺎی ﻧﻔﺘﯽاﯾﺮان اﺳﺖ؛ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪیﺷﺪه ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوریدادهﻫﺎ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﺣﻀﻮری ﺑﻮده و از روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ـ ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی روشﻫﺎیآﻣﺎری ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺖ، ﯾﺎدﮔﯿﺮی، اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ و رﻫﺒﺮی داﻧﺶﭘﺮور ﺑﻪﻋﻨـﻮان ﻣﻮﻟﻔـﻪﻫـﺎیﻓﺮﻫﻨﮕﯽ داﻧﺸﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﻄﻠﻮب ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﭘﯿﺶﮔﻔﺘﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد و ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ اﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ دارﻧﺪ. در ﭘﺎﯾﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اراﯾﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ..
خلاصه ماشینی:
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی روشﻫﺎیآﻣﺎری ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺖ، ﯾﺎدﮔﯿﺮی، اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ و رﻫﺒﺮی داﻧﺶﭘﺮور ﺑﻪﻋﻨـﻮان ﻣﻮﻟﻔـﻪﻫـﺎیﻓﺮﻫﻨﮕﯽ داﻧﺸﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﯿﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﻄﻠﻮب ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﭘﯿﺶﮔﻔﺘﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد و ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ اﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ دارﻧﺪ.
در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی اﺳﺎﺳﯽ اﻗﺘﺼﺎد داﻧﺶ ﻣﺤﻮر ﮐـﻪ ﺑﺴـﺘﺮ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﻏﺎﻟﺐ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﺳﺖ، از ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﻮﺛﺮ ﺑـﺮ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ، ﺑـﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻘﺶ و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی ﻣـﻮﺛﺮ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد و اﻟﺰاﻣﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ ﺗﺸـﺮﯾﺢ ﻣـﯽﺷـﻮﻧﺪ.
ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﯽ ﻧﻮﻋﯽ روش زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻓﺮاد را ﺑﻪ ﺧﻠﻖ، ﺗﺴـﻬﯿﻢ و اﺳـﺘﻔﺎده از داﻧﺶ ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﻣﻨﻔﻌﺖ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ داﯾﻤﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﻪ و آﻧﻬـﺎ را ﺑـﻪ اﯾـﻦ ﮐـﺎر ﻗـﺎدر ﻣﯽ ﺳﺎزد)اﻟﯿﻮر3 و ﻫﻤﮑﺎران، 6002، ص 8(.
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ از ﻋﻮاﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺮ ﻓﺮآﯾﻨـﺪ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧـﺶ ﺗـﺄﺛﯿﺮ دارد.
روش ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾـﻪ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ اﻃﻼﻋـﺎت از ﻓﻨـﻮن آﻣـﺎر ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ، آزﻣـﻮن اﺳﻤﺮﯾﻨﻮف و ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدن ﺗﻮزﯾﻊ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ، آزﻣـﻮن ﺗـﯽ اﺳـﺘﯿﻮدﻧﺖ ﺗﮏ ﻣﺘﻐﯿﺮه ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ورود ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺪل و آزﻣﻮن ﺗﯽ اﺳﺘﯿﻮدﻧﺖ زوﺟﯽ ﺑـﺮای ﺑﺮرﺳـﯽ وﺟﻮد ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ در ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﻄﻠـﻮب و ﺿـﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳـﻮن ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ـ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺗﺸﻮﯾﻖ و ارﺗﻘﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺴﺘﻤﺮ ﮐﻪ ﻣﻮﺟـﺐ اﻓـﺰاﯾﺶ ﺧﻠـﻖ، اﻧﺘﻘـﺎل و ﺣﺮﮐﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه ﻣﯽﺷﻮد، ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﻣﻮﻟﻔﻪﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ در راﺳﺘﺎی ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.