چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، به دنبال پاسخ این سوال است که آیا ابتلا به صرع میتواند بر عزت نفس، کمالگرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مصروع، نسبت به همنوعان غیر مبتلایشان موثر باشد؟ روش: نمونه مورد بررسی شامل 22 دانش آموز مصروع از بین دانش آموزان 12 تا 18 سال و نیز 22 دانشآموز عادی شهر اهواز بود. برای جمعآوری دادهها، مقیاسهای عزت نفس روزنبرگ و کمالگرایی اهواز در مورد هر دو گروه بهصورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنیها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. دادههای بهدست آمده با تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشآموزان مصروع و دانشآموزان غیرمصروع در عزت نفس و عملکرد تحصیلی دو گروه، تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/01). بهطوری که دانشآموزان مصروع، از نظر عزت نفس وضعیت نامطلوبتر و عملکرد تحصیلی ضعیفتری داشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، ابتلا به صرع، با عزت نفس و عملکرد تحصیلی پایین نوجوانان مصروع همراه است.
Objective: This study examines whether epilepsy can affect self-esteem، perfectionism and academic performance of students with epilepsy in compare with normal students.
Method: The sample included 22 students with epilepsy aged from 12 to 18 years and also 22 normal students were matched with them in school and high school students in the Ahvaz. The Rosenberg self-esteem scale and Ahvaz Perfectionism Scale in both groups were administered individually. The subjects' average scores of the previous year in their academic performance were considered. For analyzing the data، MANOVA was used.
Results: The results showed there are significant differences between the students with epilepsy and non-epileptic students in the self-esteem scores and in academic performance (p<0/01). So students with epilepsy in terms of selfesteem and academic performance were poorer.
Conclusion: This study shows adolescents with epilepsy have poorer self-esteem and academic performance in comparison to adolescents without epilepsy.