چکیده:
هدف: هدف این فراتحلیل، تعیین میزان اثربخشی برنامههای آموزشی شیوههای فرزندپروری بر اختلالات رفتاری کودکان بود. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر برنامههای آموزشی شیوههای فرزندپروری را مشخص مینماید. روش: در مجموع 10 پژوهش قابل قبول از لحاظ روششناختی انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. منابع جستجوی دادهها، اسناد علمی دانشگاهها، پایگاه اطلاعات علمی(SID)، پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags) و پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران بودند. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر برنامه های آموزشی شیوههای فرزندپروری بر اختلالات رفتاری، بالا بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد که برنامههای آموزشی شیوههای فرزندپروری میتواند بهعنوان روشی مناسب برای پیشگیری از اختلالات رفتاری در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
Objective: The aim of the Current meta-analysis was to determine the effectiveness of parenting styles education programs on behavioral disorders. This research specifies the effect size of parenting styles education programs by using meta-analysis technique and integrating the results of different studies.
Method: On the whole، 10 methodologically acceptable studies were selected and metaanalysis was done on them. Sources of data search were scientific documents in universities، Scientific Information Database (SID)، noor specialized magazines database (noormags)، Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IRANDOC). The research tool was meta-analysis checklist.
Results: Data analysis showed that the rate of effect size of education programs of parenting styles on behavioral disorders was high.
Conclusion: it seems that the education programs of parenting styles can be used as a method to prevent the behavioral disorders in the training centers.