چکیده:
امروزه پایگاه های میراث جهانی در دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده اند و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی اهمیت خاصی برای این محوطه ها قائلند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و اولویت بندی برخی از عواملی دارد که ممکن است گردشگران اروپایی در دیدار خود از این یادمان های تاریخی، درنظرگیرند. با بررسی ها و مطالعات انجام شده چهار عامل «تجربه خدمات »، «کیفیت خدمات »، «هزینه مالی دیدار از پایگاه » و «هزینه های غیرمالی دیدار از پایگاه »، عواملی تشخیص داده شده اند که میتوانند بر روی شاخص کلی ارزشیابی گردشگر از دیدار خود تاثیر گذارند. به منظور تصدیق تاثیرات این عوامل ، تعداد ٢٠٧ پرسشنامه بر مبنای نمونه گیری در دسترس ، در فاصله زمانی فروردین و اردیبهشت سال ١٣٩١ در میان گردشگران اروپایی دیدارکننده از پایگاه میراث جهانی نقش جهان اصفهان توزیع شد. نتایج تحقیق که براساس روش مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری شد، حاکی از این بود که هر چهار عامل تاثیر مستقیم و معناداری بر ارزشیابی گردشگران از دیدارشان گذاشته است . همچنین عامل «تجربه خدمات »، مولفه ای بود که برترین اولویت را از جانب اروپاییان دیدارکننده از این پایگاه میراث جهانی به دست آورده است .
Today، world heritage sites have found special importance in the world، and tourists value these sites highly. This study tries to determine and prioritize the factors that matter for European tourists visiting these sites.
Using convenience sampling، a number of 207 questionnaires were distributed among European tourists visiting Naghsh-e-Jahanin Isfahan during Farvard in – ordibehesht of 1391. Results of SEM analysis recognized all the four factors of “service experience”، “service quality”، “monetary costs” and “nonmonetary costs” to have positive significant influence on their overall evaluation index. Also، the factor of “service experience” was shown to have the first priority in the opinions of visitors.
خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل گردشگرانی که به این کشورها سفر میکنند، به دلیل نارضایتی یا رضایت کمی که از دیدار خود به دست میآورند، دیگر تمایل چندانی ندارند تا به طور مکرر از آثار تاریخی کشور مورد نظر دیدن کنند، زیرا برای مثال برای شکل دهی مناسب تجارب 1- Heritage sites 2- Heritage tourism 3- World heritage sites 4-Timothy and Nyaupane گردشگران ، هر پایگاه میراث جهانی باید علامات تفسیری و راهنمایی کننده ، یک نمایشگاه یا موزه ، محل هایی برای شنیدن تفسیرهای ارائه شده درباره پایگاه ، صفحه نمایشگرهای سمعی ـ بصری و اسناد مکتوب فراوانی برای کمک به دیدار کنندگان داشته باشد تا دیدار کننده بتواند تاریخ آن مکان را کشف کند.
سؤال ١) عوامل مؤثر بر ارزشیابی گردشگران اروپایی دیدارکننده از پایگاه میراث جهانی نقش جهان کدامند؟ محقق با استفاده از بررسی ادبیات موجود و مطالعاتی که در این زمینه در میان منابع اطلاعاتی متعدد فارسی و انگلیسی انجام داده و با جمع بندی خود از تحقیقات انجام گرفته ، فهرستی از متغیرها را استخراج کرده است که پس از چندین مرحله بازبینی این فهرست از سوی خبرگان ، محقق نهایتا به ٤ عامل کیفیت تجربه ، کیفیت خدمات ، هزینه مالی و هزینه های غیر مالی رسیده است که در مدل مفهومی به صورت شماتیک آورده شده است ."