چکیده:
محققان بزرگ دنیا (دراکر، تارو ، تافلر ، هندی و ...) عمیقا براین باور هستند که رمز برتری در رقابت های قرن بیست و یکم و هزاره سوم، نوآوری های ارزش آفرینی است که پدیدآورندگان آن، نه فقط تعداد محدودی از نخبگان جوامع و سازمان ها بلکه توده وسیعی ازآحاد جامعه وکارکنان سازمان ها را نیز شامل می شوند. برآوردهای دقیق کارشناسی، نشان می دهندکه امروزه تا 60 درصد از درآمد و 90 درصد از سود برخی سازمان های بزرگ و پیشرو، ناشی از همین نوآوری ها است. اهمیت نقش سرمایه ی انسانی به عنوان مزیت رقابتی سازمان ها به اندازه ای است که سهم دارایی های نامشهود (که سرمایه های انسانی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده ی آن است) در ارزش بازار ( ارزش سهام ) سازمان ها، روندی فزاینده و مستمر را طی می کند.
این مقاله در راستای یک طرح پژوهشی در سطح دانشگاه می باشد، که در آن سعی شده است پس از بیان نقش اساسی نیروی انسانی در محیط های آموزشی ، به تبیین شاخص های ارزشمندی برای ارزیابی افراد شاغل در دانشگاه پرداخته شود. در ادامه پس از ارائه چهارچوبی برای شاخص های تعالی برای هر یک از معاونین و سایر پرسنل، با استفاده از بهینه ترین روش ارزیابی فاکتورهای انسانی (روش 360 درجه ) به بیان نقاط قوت و ضعف هر یک از پرسنل محترم دانشگاه اشاره خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
"ü رویکرد اقتضایی : این رویکرد می تواند زیر مجموعه رویکرد رفتاری نیز قرار گیرد، اما بیشتر بر این نکته تمرکز دارد که آیا عوامل موقعیتی (اقتضایی) می توانند بر شایستگی ها فردی مورد نیاز عملکرد عالی اثرگذار باشند؟ به غیر از شایستگیهای مدیریتی ، شایستگیهای دیگری نیز تعریف شده است از جمله ، شایستگیهای ذهنی ( شامل : تجزیه و تحلیل ،قضاوت، سازماندهی و برنامه ریزی) شایستگیهای بین فردی یا تعاملی ( شامل : مدیریت کارکنان، متقاعدسازی، قاطعیت، ارتباطات شفاهی و حساسیت های فردی) شایستگی نتیجهگرایی ( شامل: انرژی و ابتکار عمل، هوش تجاری و انگیزه دست یابی به نتایج ) شایستگیهای سازگاری و انطباق پذیری و سایر شایستگیها با توجه به تعریف و تدبین شایستگیهای مختلف، نیاز است روشی بهینه برای ارزیابی این شایستگیها ارائه شودکه دارای بیشترین اثربخشی باشد (Bentley,2005,143-155).
سؤالهای پژوهشی: سؤالهای پژوهشی مطرح شده در این تحقیق به شرح ذیل میباشد که در جهت بررسی صحت فرضیههای تحقیق بیان شده است : Ø میزان انطباق شایستگی محوری کارکنان و مدیران در مشاغل سازمانی ، با مقوله بهرهوری چگونه است ؟ Ø بررسی فرهنگ کار تیمی و تعامل بخشهای گوناگون در بررسی عملکرد پرسنل چگونه است ؟ Ø تجزیه و تحلیل تواناییهای کارکنان و ایجاد قابلیت ترسیم مسیر شغلی کارکنان با توجه به شایستگی محوری چگونه است ؟ Ø ایجاد حس رقابت در بین کارکنان با بروز خلاقیت چگونه است ؟ Ø بررسی همه جانبه رفتار و سبک های مدیریتی بر اساس دیگاهها و نظرات کلیه ذینفعان در ارزیابی نیروی انسانی چگونه است؟ روش شناسی تحقیق جمعیت مورد نظر تحقیق 160 نفر که شامل 88 عضو هیئت علمی و 72 کا رمند دارای تحصیلات فوقدیپلم به بالاتر میباشد ."