چکیده:
هدف از اجرای این تحقیق بررسی و مقایسه وضعیت آموزشی، پژوهشی و امکانات گروه های تربیت بدنی و علوم ورزشی مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی کشور از دیدگاه مدیران و اساتید گروه ها بود.روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 62 نفراز مدیران و 249 نفر از اساتید بود و بدلیل محدود بودن جامعه آماری تمام افراد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و برای تحلیل داده ها آزمون های test T-و ANOVAو آمار توصیفی بکار گرفته شدند. یافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه گروه های مورد مطالعه وضعیت تاسیسات وتجهیزات ورزشی در حد مطلوب، وضعیت برنامه ها در حد متوسط و نهایتا فعالیت های پژوهشی و وضعیت وسایل و تجهیزات آموزشی در حد پایین ارزیابی شد. همچنین در رابطه با مقایسه دیدگاه مدیران و اساتید بر روی متغیرهای مورد مطالعه فقط در مورد میزان تحقق برنامه ها و استراتژیها در گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود داشت ( 025/0=p ). در مجموع نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت گروه های آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در سطوح متفاوتی قرار داشت.
خلاصه ماشینی:
"وضعیت فعالیتهای پژوهشی، برنامه ها و استراتژیها یافتههای بدست آمده نشان داده است که وضعیت فعالیتهای پژوهشی گروههای آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور از دیدگاه اعضای هیأت علمی و مدیران گروهها مناسب و مطلوب نبوده است، به نحوی که حدود 49 درصد از مدیران و 32 درصد از اساتید در زمان انجام تحقیق در هیچ گردهمایی به عنوان سخنران شرکت نداشته اند و 27 درصد از مدیران همچنین 27 درصد از اعضاء هیات علمی در زمان انجام تحقیق هیچ مقاله ای در نشریات کشور به چاپ نرسانده بودند.
بدیهی است که توجه مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاهها در گروههای مختلف تربیت بدنی سبب خواهد شد تا کیفیت ارایه و اجرای صحیح و مطلوب دروس تربیت بدنی به نحو شایسته و بایستهای حفظ شود و این موضوع در تربیت نیروهای با صلاحیت و متخصص بسیار مؤثر است ، در عین حال نتایج به دست آمده در تحقیق حاضر و دیگر نتایج کسب شده از تحقیقات دیگران (سیارنژاد،1384؛ عبدوی،1384؛ استزلر 3 ،2004) نشان میدهد که متأسفانه در بیشتر واحدهای دانشگاهی، به عوامل زیر بنایی و نیز حفظ کیفیت ارایه برنامههای آموزشی و پژوهشی توجه کافی نمیشود و حتی بین واحد های مختلف دانشگاه Windham et al."