چکیده:
با نگاهی اجمالی به میزان پیشرفت تجارت الکترونیکی در شرکتهای تولیدی-صادراتی خشکبار در ایران مشخص میشود تنها 8/26درصد از شرکتهای صادراتی خشکبار که در اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران فعال می باشند، دارای وبسایت اختصاصی هستند که از این تعداد نیز تنها 03/1 آنها آماده قیمت گذاری (در حال بارگذاری) در وبسایت خود می باشد. این نشان می دهد صنعت صادرات خشکبار از عقب افتادهترین صنایع در زمینه پیادهسازی تجارت الکترونیکی در ایران است که ریشه یابی عوامل این امر از ضروریات می باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی موانع پذیرش تجارت الکترونیکی در شرکتهای صادراتی خشکبار ایران و ارائه راهکارهای رفع آن انجام شده است. بدین منظور با مرور ادبیات تحقیق، مهمترین موانع پذیرش تجارت الکترونیکی شناسایی گردیده و در قالب مدل سه شاخگی در سه شاخهی موانع ساختاری، محتوایی و زمینهای به عنوان سه فرضیه تحقیق دسته بندی شده شدند. پس از پخش و جمع آوری پرسشنامه در بین 61 شرکت تولیدی- صادراتی خشکبار آذربایجانشرقی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند و تجزیه و تحلیل دادهها؛ هر سه دسته موانع مورد تایید قرار گرفتند و به عنوان با اهمیت ترین عامل، موانع ساختاری موجب عدم پذیرش تجارت الکترونیکی در شرکتهای تولیدی-صادراتی خشکبار شناخته شد. همچنین رتبهبندی کلی موانع نشان میدهد عوامل عدماعتماد خریداران، کمبود افراد کارشناس، ابهام در قوانین و نبود جایگزینهای سیستم پرداخت به ترتیب چهار مانع اصلی عدم پذیرش تجارتالکترونیکی در این شرکتها به شمار می روند. دولت و سازمانهای تجاری مربوطه می توانند برای کمک به بخش خصوصی برای پیاده سازی تجارت الکترونیکی و از میان برداشتن موانع آن، به راهکارهای اشاره شده در این تحقیق توجه بیشتری نمایند.
خلاصه ماشینی:
") 64/4 4 سرعت پایین اینترنت 42/4 5 عدم وجود تهدید از سوی رقبای مجری تجارت الکترونیکی 92/3 6 نبود نمونه کافی پیشرو در اجرای تجارت الکترونیکی، در صنعت خشکبار 65/3 7 هزینه بالای اینترنت 17/1 8 و نهایتا رتبه کلی تمامی شاخصهای موانع پذیرش تجارت الکترونیکی در شرکتهای تولیدی- صادراتی خشکبار را در جدول 6 ملاحظه می نمایید: جدول 6 : رتبه بندی تمامی شاخصهای موانع سه شاخگی شاخص در نظر گرفته شده میانگین رتبه رتبه نهایی شاخه مورد بررسی عدم اعتماد و اطمینان خریداران نسبت به کیفیت، زمان تحویل، و ارزش افزوده محصول خریداری شده 45/19 1 محتوایی کمبود افراد کارشناس در زمینه مشاوره، طراحی، آموزش و اجرای تجارت الکترونیکی 39/18 2 محتوایی ابهام در قوانین دولتی و ضعف در توافقات بینالمللی قوانین 42/17 3 زمینهای نبود جایگزینهای ممکن و کارآمد برای سیستمپرداخت (اعتباراتاسنادی) 21/17 4 ساختاری عدم وجود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده در سازمان 94/16 5 محتوایی مشکل وب سایت چند زبانه و بازاریابی آن 92/16 6 ساختاری فقدان استانداردهای معین بین فروشنده و خریدار در زمینه کیفیت 85/16 7 زمینهای عدم حمایت مدیریت ارشد از اجرای سیستم تجارت الکترونیکی 18/16 8 محتوایی عدم آگاهی و شناخت کافی در مورد فرصتها و منافع تجارت الکترونیکی 87/15 9 محتوایی فقدان امنیت و خطرات بالقوه امنیتی در شبکه اینترنت 47/14 10 زمینهای نقصان سیستم بانکداری الکترونیکی در راستای تجارت الکترونیکی 10/14 11 ساختاری کمبود منابع مالی برای سرمایهگذاری در زیرساختهای تجارتالکترونیکی 86/13 12 ساختاری بلندمدت بودن نرخ بازگشت سرمایه و بازده سرمایهگذاری در تجارت الکترونیکی 77/13 13 ساختاری عدم پذیرش تجارت الکترونیکی توسط کارکنان و مقاومت در برابر تغییر 05/13 14 محتوایی ضعف سیستم گمرک در بکار گیری گمرک الکترونیکی 94/12 15 ساختاری عدم بکارگیری تجارتالکترونیکی در صنعت بیمه و ابهام در بیمه الکترونیکی 35/12 16 ساختاری نبود فناوری لازم برای اجرای تجارت الکترونیکی (رمز گذاری و ..."