چکیده:
مقرراتزدایی و به طور خاص لغو انحصار ورود، از مهم ترین تغییرات نهادی صنعت بیمـه در دهــه گذشــته بــه شــمارمیرود. در اکثــر کــشورهای جهــان تحقیقــات بــسیاری پیرامــون تجزیه وتحلیل اثر تغییر نهاد بر صنعت انجام شده است . اما با توجه به بررسی صورت گرفتـه ، تغییرات نهادی و کارایی صنعت بیمه ایران به صورت توامان مطالعـه نـشده اسـت . ایـن مقالـه ضمن مرور سریع بر مفاهیم نهادگرایی، با ابداع یک روش دومرحله ای از طریق ترکیب روش برنامه ریزی ریاضی با روش آماری، خصوصیسازی و کارایی صنعت بیمـه ایـران را در طـول سالهای ١٣٨٢ الی ١٣٨٩ مورد تجزیه وتحلیل قرار میدهد. در مرحله اول برای نخستین بار بـا استفاده از تحلیل پوششی دادهها با خروجی غیرقطعی (بهینه سازی استوار)، کارایی شرکت های بیمه به صورت واقعیتری محاسبه شده است . در مرحله دوم یا تجزیه وتحلیل عملکـرد، بـرای بررسی سایر متغیرهای همبسته که در مدل تحلیل پوششی استفاده نشده از معادلات برآوردگر تعمیم یافته استفاده شده است .
خلاصه ماشینی:
در مرحله اول برای نخستین بار بـا استفاده از تحلیل پوششی دادهها با خروجی غیرقطعی (بهینه سازی استوار)، کارایی شرکت های بیمه به صورت واقعیتری محاسبه شده است .
برای پاسخ به سؤال نخست با استفاده از ابداع یک مدل دو مرحله ای، ابتدا کـارایی شرکت های بیمـه از طریـق تحلیـل پوشـشی دادههـای ١ اسـتوار در سـالهـای پـس از خصوصیسازی یعنی ١٣٨٢-١٣٨٩ محاسبه گردیده است و آنگاه برای پاسخ به سـؤال دوم از طریق معادلات برآوردگر تعمیم یافته مهم ترین عواملی که کارایی محاسـبه شـده در مرحله قبل را توضیح میدهند، شناسایی شدهاند.
Prmtosrp برای آزمون این فرض که میتوان کارایی شرکت های بیمـه را از طریـق متغیرهـای زمینه ای ١ توضیح داد، به تبعیت از کویلی و همکارانش ٢ مدل رگرسیون زیر با اسـتفاده از متغیرهای مستقل معین شده از بخش پیشین به این صورت تعریف شد: ˆit β1 β2 Privateit β3 Stockit β4 Bigit β5 Marketshareit β6 Capitalstructureit β7 PrmtoSrpit - ˆit: معرف امتیاز کارایی بیمه گر i در زمان t؛ - Private: متغیر مجازی و معادل یک بـرای شـرکت هـای دولتـی، (تئـوریهـای اقتصادی اشاره به آن دارند که شرکت های خصوصی به دلیل نوع مالکیت بایـد کـارایی بالاتری داشته باشند)؛ - Stock: متغیری مجازی است که مقداری برابر یک برای شرکت های عرضه شـده در بازار بورس تهران به خود میگیرد؛ - Big: متغیر مجازی است که مقداری برابر یک برای شرکت های بـزرگ بـه خـود میگیرد.