چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی عملیات ردیف کردن در ناشنوایان و مقایسه نتایج آنها با افراد شنوا انجام شده است.بدین منظور،160 آزمودنی ناشنوا در چهار گروه سنی(9-6)ساله و در هر گروه سنی 20 آزمودنی شنوا و 20 آزمودنی ناشنوا انتخاب شدند.پس از انتخاب دو گروه نمونه ناشنوا و شنوا،آزمایش عملیات ردیف کردن در دو گروه اجرا گردید.سپس با حذف افراد 6 ساله که کاملا فاقد عملیات ردیف کردن بودند و با حذف افراد 9 ساله که همگی واجد توانایی ردیف کردن بودند،با توجه به انتخاب گروه سنی بین 6 الی 9 سال،مورد انتظار است که در سن 6 سالگی هر دو گروه ناشنوا و شنوا در مرحله فاقد عملیات عینی ردیف کردن و در 9 سالگی نیز هر گروه ناشنوا و شنوا کاملا واجد عملیات عینی ردیف کردن بودهاند؛لذا مقایسه صرفا برای گروه سنی 7 و 8 ساله انجام گردید.آزمون آماری نشان داد که اگرچه 7 و 8 سالهها در آزمایش اول در مقایسه با همسالان شنوای خود از تأخیر در عملیات ردیف کردن برخوردار بودند ولی پس از بهسازی وسایل و دستور العمل آزمایش، مقایسه نمرات آزمودنیهای ناشنوای 7 و 8 ساله در آزمایش مجدد با همسالان شنوا نشان داد که تفاوت آنها معنیدار نیست.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به زمینه نظری پیشینه پژوهشهای بعمل آمده در مورد هوش افراد ناشنوا،سؤالاتی که در این پژوهش مورد وارسی قرار گرفتهاند عبارتند از: 1-آیا در عملیات ردیف کردن بین عملکرد آزمودنیهای شنوا و ناشنوا تفاوتی وجود دارد؟ 2-آیا با بهسازی وسایل و روش اجرای عملیات ردیف کردن میزان تأخیر احتمالی ناشنوا کاهش مییابد؟ جامعه و نمونه در این تحقیق جامعه تحقیق عبارتند از دختران شنوا و ناشنوای(9-6)ساله تهران که از میان آنها 061 نفر،در چهار گروه سنی،در هر گروه سنی 02 نفر ناشنوا و از یک جنس ثابت(دختر)انتخاب شده است.
وسایل بهسازی شده در این پژوهش،به صورت ذیل و بر پایه عملیات ردیف کردن تهیه و در آزمایش مجدد بروری آزمودنیهای ناشنوا مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از: 1-یک کارت تصویری که در آن چند کودک در حیاط مدرسه به صف ایستادهاند و یک آموزگار یا ناظم در حال صحبت کردن برای آنها است.
جدول 6-نتایج آزمون t برای آزمایش دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری اگرچه آزمودنیهای ناشنوا در نخستین آزمایش در مقایسه با آزمودنیهای شنوای همسال خود،از تأخیر در علمیات عینی ردیف کردن برخوردار بودند ولی همانطور که پیشینه پژوهشهای مبتنی بر روش بالینی پیاژه درباره منطق کودکان ناشنوا نشان میدهد،با بهسازی وسایل و منطبق کردن آزمایش با نیازهای ایشان،چندان تفاوتی با همسالان شنوای خود ندارند.
به نظر میرسد یافته این تحقیق که عملکرد یکسان آزمودنیهای ناشنوا و شنوا را در عملیات عینی ردیف کردن گزارش کرده است،در جریان مواج دورنمای آینده پژوهشهایی قرار دارد که براساس نظریه عملیاتی پیاژه بر حمایت از نظریه غلبه شناختی در مقابل نظریه غلبه زبانی در تاریخ نظریات ارتباط زبان و تفکر،استوار است."