چکیده:
با فرض اینکه مدیریت ارشد، بهترین راهبرد سازمانی را با توجه به تحلیل اوضاع محیطی و جهت گیری راهبردی برای خود انتخاب کرده باشد، سوال کلیدی آن است که تا چه حد انتظار می رود، به اجرای موفقیت آمیز آن اقدام کند؟ پاسخ به این پرسش در گرو شناخت عوامل کلیدی موفقیت در هر سازمان است. راهبردهای سازمان صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی که با صرف زمان و هزینه هنگفتی تهیه شده است، در مرحله اجرا با مشکلات فراوانی روبرو شده، جنبه عملیاتی نیافته است. موضوع این مقاله شناسایی عوامل مؤثر و تعیین اهمیت نسبی آنها در اجرای موفقیت آمیز راهبردهای سازمان فوق الذکر است. از نظر هدف شناختی، تحقیق حاضر از نوع کاربردی میباشد و روش پژوهش نیز از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان خبره سازمان است که صلاحیت اظهار نظر در خصوص عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز راهبردهای سازمانی را دارند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تحلیل عاملی اکتشافی نشانگر آن است که هفت عامل کلیدی به شرح زیر در پیاده سازی موفقیت آمیز راهبردهای سازمان صدا و سیمای آذربایجان شرقی دخیل هستند: 1) فرهنگ سازمانی حمایتگر؛ 2) پاداش و تقویت مجریان؛ 3) همترازی عمودی راهبردها؛ 4) مدیریت و کنترل عملیات؛ 5) نیروی انسانی توانمند؛ 6) بودجه و منابع مالی مکفی؛ 7) ساختار سازمانی سازگار.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس عوامل بعد از چرخش سوال ها عوامل 1 2 3 4 5 6 7 انعطاف پذیری در وظایف شغلی 757/0 ترغیب فرهنگ مشارکتی 591/0 واگذاری اختیارات به زیردستان 565/0 توجه به نوآوری و خطرپذیری 558/0 توجه به توانمندسازی کارکنان 546/0 واگذاری اختیارات لازم به سطوح پایین دست 529/0 ترغیب همکاری در تمام بخش های سازمان 480/0 ترویج فرهنگ انطباق پذیری در سازمان 467/0 حمایت از نیروی انسانی 467/0 تاکید بر پرداخت متغیر جهت ترغیب ریسک پذیری 704/0 بکارگیری پاداش های معنوی 691/0 توجه به پرداخت های انگیزشی 685/0 ارتباط سیستم پاداش دهی با اهداف راهبردی 602/0 اجرای بازده سرمایه گذاری در پرتو نیازهای راهبردی 592/0 دنبال کردن رهبری تحول آفرین 544/0 کنترل عملکرد واحدها متناسب با محورهای کلیدی 428/0 ترغیب کارکنان در مسیر تحقق راهبردها 427/0 همترازی راهبردها بصورت عمودی 712/0 مجهز شدن به تکنولوژی مدرن 654/0 ایجاد یکپارچگی در تمامی سطوح راهبردی سازمان 610/0 اصلاح دیگر عناصر سازمان به هنگام تغییر راهبرد سازمانی 608/0 بهره گرفتن از ابزار و تجهیزات فیزیکی متناسب 538/0 اجرای بودجه ریزی سالیانه در چارچوب اهداف سازمان 489/0 ترکیب مناسب عوامل داخلی و خارجی در مرحله تدوین راهبرد 391/0 بازنگری راهبردها به صورت ادواری 386/0 انتخاب معیارهای کنترلی در پرتو راهبردهای سازمانی 642/0 استفاده از فلسفه مدیریت بر مبنای استثناء 640/0 بهبود فرایندهای سازمانی برای سازگاری با راهبرد 503/0 واگذاری حق تصمیم فنآوری به سطوح مختلف سازمانی 492/0 اعمال مدیریت مشارکتی 469/0 سازماندهی تعداد سطوح در سلسله مراتب متناسب با راهبرد 462/0 بهبود تولیدات سازمانی متناظر با راهبردهای انتخابی 454/0 کسب و توزیع دانش ضمنی افراد 433/0 برقراری فرایندهای ارتباطات دوطرفه و مشارکتی 396/0 ایجاد فضای سازمانی مناسب جهت تلاش های اختیاری کارکنان 786/0 تدوین راهبردهای رقابتی 556/0 تامین نیروی انسانی از داخل و خارج سازمان متناسب با نیاز 548/0 استقرار سیستم های کاری مبتنی بر عملکرد بالا 529/0 دستیابی به قدرت مشترک در واحدها 477/0 سازماندهی اختیارات سازمانی متناسب با سلسله مراتب 447/0 انتخاب ریسک مالی بر مبنای ملاحظات راهبردی 734/0 مدنظر قرار دادن سرمایه گذاری در توسعه بازار در سازمان 685/0 دادن آزادی عمل به تصمیم گیرندگان سازمانی 488/0 تبعیت ساختار سازمانی از راهبرد سازمانی 680/0 هماهنگ کردن فعالیتهای واحدهای سازمانی در اجرای استراتژی 604/0 لحاظ کردن درجه مناسبی از رسمیت 537/0 توجه به بیانیه ارزشی سازمان در راستای تحقق راهبرد سازمانی 459/0 ارزش ویژه 969/4 763/4 532/4 972/3 959/3 752/2 673/2 واریانس 572/10 135/10 642/9 452/8 424/8 854/5 688/5 واریانس تجمعی 572/10 707/20 349/30 801/38 225/47 080/53 767/58 با توجه به ویژگی های مشترک متغیرهایی که بر عوامل هفت گانه سوار شده اند، عوامل احصا شده به شرح زیر نامگذاری گردید: 1) عامل اول: فرهنگ سازمانی هدایتگر؛ 2) عامل دوم: سیستم پاداش و تقویت؛ 3) عامل سوم: همترازی عمودی بین سطوح راهبردها؛ 4) عامل چهارم: مدیریت و سیستم کنترلی مناسب؛ 5) عامل پنجم: نیروی انسانی توانمند؛ 6) عامل ششم: بودجه و منابع مالی مکفی؛ و 7) عامل هفتم: ساختار سازمانی همسو."